Fönster & Dörrar
siken45: Hejsan.. Ska bygga ett yterum och har kollat lite på skjutpartier, vikpartier, lyftglid dörrar... Finns ju en del billiga på typ skånska eller willab...men jag har fastnat för hajom´s partier.. dom är ju grymt FETA!!! men dom kostar ju därefter.... Det jag tänkte var om någon gjort något som likanar dessa själv?? för att enkelt beskriva deras utseende så ser det ut som man tar fyra
verktygsgurun: Fina fönster ! Fast de kursade för en månad sedan och konkursboet är uppköpt av nåt byggföretag. De som köpt tidigare har de garantierna på fönsterna kvar ?
Hans_Nordstrand: Om huset är isolerat som en vedbod finns det förståss mycket mer att spara på om man isolerar väggarna. Det är dock en annan fråga än om det är lönsamt att byta fönster, och den lönsamheten påverkas inte av väggen. Fast det är ännu lönsammare att isolera väggen.
mortimer: Hej Vet inte riktigt hur man lägger in generella tips men här kommer en väldigt bra sida där man kan läsa lite om vad man bör tänka på när man ska byta fönster. www.energifonster.nu . Detta är Energimyndighetens projektsida för att energimärka även fönster. Mycket matnyttigt på denna sidan. Flertalet av de stora fönstertillverkarna återfinns på denna sidan. /Martin
Suhagg: Finns alltså inga ekonomiskt försvarbara lösningar idag? Får bli några enkla vridbara gardiner man kan öppna när man känner för det.
magnus_c: [citat] Huset ligger i Götene, vilket ligger strax norr om Skara. Som sagt byta fönster är inte aktuellt både pga av kostnad och arbete. I dagsläget ser det ut som att jag får fixa det själv. En gammal finsnickare var och tittade häromdagen och sa att han kunde fixa till nya understycken med rätt profil. Sedan blir det väl till att införskaffa en Multimaster och köra igång.
MickeD: Halvmått, som det tydligen kallas, kom vi inte undan, men min fråga var snarare detta med att det "inre" hålet - där nuvarande fönster sitter, är större än den tilläggsisolerade utsidan. Reglar mm för detta sitter i våg med karmen men enligt snickarna som ska utföra fönsterbytet är det inget större problem, de tar fram tigersåg och spikar nytt regelverk. Snart dags, kan återkomma
arne: Jag funderade i liknande banor för några år sedan. 7-bredd kändes väldigt smalt så jag valde 8-bredd på mina dörrar. Dessa är till barnens sovrum så de trafikeras inte så frekvent. Till kök eller liknade hade jag valt bredare. Möbler osv är inga problem, hänger mer på hur det ser ut innanför och utanför dörren.
Tobbefonsterfixare: visst kommer det att hålla bra med linoljefärgs målade fönster... Om man bara "mättar" in färgen med linolja på tex. en trasa i mellanåt. Kanske samtidigt när man putsar dem!? Eller då behov uppstår, då färgen börjar bli matt och krita / färga av sig Detta brukar bara behövas på ytterbågens utsida relativt regelbundet så kommer man ha "blanka" fina fönster som håller i
Larsa: Är det ingen som har några ideér? Man blir ju sugen på en WT60 pga priset, men funkar det? Finns det tips på andra leverantörer som levererar skjutdörrar som inte är extremt dyra?
h.pettsson: U-värdet används för hela eller delar av konstruktioner. Själva glasmaterialet i ett fönster isolerar så lite att det i ett en-glas fönster faktiskt är de skikt av stillastående luft på in och utsida (Rsi & Rse) som står för själva isoleringen. Värmeisoleringen i ett 2 mm glas ligger på 450-750 W/kvmK, 3mm ligger på 300-500 W/kvmK. Räknar man in Rsi & Rse får ett englasfönster
Åbacka: Ja, inte en glasveranda av traditionellt format, men en oisolerad påbyggnad av huset, med enkelglasfönster (hemmakonstruerade) och plasttak (mao skitkallt på vintern och skitvarmt under högsommaren). En idé är att satsa på nya tvåglasfönster, det viktigaste för mig är egentligen att de nya fönstrena fungerar i stil med befintliga fönster.
h.pettsson: att tänka på är ju att om man köper kassetten och gör det själv så betalar man också själv om det inte blir bra eller om man lyckas ha sönder kassetten, genom glasmästaren betalar du för en glaskassett och jobbet ska bli bra gjort
nikasp: Det löste sig på nästan bästa sätt! Jag hittade alla nycklar utom en som går till cykelrum, tvättstuga och förråd. Dvs. bättre än en lägenhetsnyckel som dessutom går till porten (jag trodde att det var samma nyckel som till cykelrum m.m.). Vi har ett låssystem som bara tillåter en beställare men ordföranden hade den nyckel jag behöver i lager skönt nog. Tack för förklaringen
MaZtoR: Som jag har förstått det så dämpar 3glas ljud mycket bättre än 2glas.
chrisb: Skrapat bort all mjukfog och hittar slät kulle som inte ser lika porös ut som betongen och dessutom är en lite annan grå färg. Så nog har dom satt i någon form av lim eller massa. Får bli bågfilen så fort jag har tid. Tack för svaren.
orstigsnybro: Hmm hur är det med det lås som har en fyrkant under ASSA ? Istället för cirkeln?
verktygsgurun: SP fönster, Allmogefönster,Tanumfönster,ERA fönster, Villafönster, Lenhovdafönster, Lysekilsfönstret, RM snickerier, Velfac,Kronfönster,Menta, Ekstrands.....det var de jag kom på sen finns det ju Google oxå ...:)
Lymmeln: Håller med att Elit känns kraftigare men från utsidan syns Elits gångärn (beslag) men inte SP's
HawkEye: Jag tänkte så också på mitt bastubygge. Det skulle bli så högt mellan golv och tröskel. Så jag ska såga bort syllen och ställa den direkt på bjälklaget.
mfransso: Hej Stoifan, Det finns ju många som levererar Schuco, gå in på deras hemsida och kolla. http://www.schueco.com/web/se/privatkunder/aterfoersaeljare/partner/14_Vaestra_Goetaland Du bör kolla noga så att det finns lås som passar i dörren och som är godkända av försäkringsbolagen. Velfac har en smidig och fin design, Schüco har en mer robust design som förmodligen levererar ett klonk
verktygsgurun: Hos en del tillverkare är en modul tom 20mm mindre dvs ett 10*10 fönster är 980*980.
bullens pilsnerkorv: det blev plasticpadding och målning får duga så länge
kuse: Tabort fönsterna, regla upp, isolera, gipsa. Så hade jag gjort.
ByggaNytt: Nej inte direkt mer än att mäta noga! Lite knepigt första gången men sen går det bättre, latexfog funkar också när tumstocken är krokig... :-)
barfotalasse: Sladdriga känslan beror nog på evo-låskistorna generellt. De går så lätt att man nästan inte märker att man vrider om. Inget distinkt "klonk" här inte. Fast jag har inte någon av de allra sista versionerna, så det kanske skiljer lite.