Någon som har några bra tips på hur man tar bort en konsol till en fönsterbräda av den typ som visas här:

http://haboisaksson2.litium.com/prodpic/20396.jpg

Fönsterbrädan lossnade lätt men konsolen sitter som berget. Väggen är en nybyggd betongvägg. Man har satt någon form av mjukfog runt änden på hålet, men jag vet inte hur djupt det går.

Är det rotation eller drag som behövs för att få ut dom? Jag har försökt rotera konsolen men kommer inte någon vart.

Antagligen är den pluggad i väggen. Den yttre änden på den långa delen är gängad. Vrid den moturs, då bör den lossna. Ev. får du dra i den samtidigt som du skruvar. ;)

Var det jag tyckte också, så eftersom du höll med så tog jag i lite till.

Allt jag uppnådde var att böja stålet, så det ser ut som om hela konsolen har roterat 45 grader, men infästningen har inte rört sig det minsta :)

I värsta fall får man väl såga av dem, men det skulle vara trevligt att få ut dem.

L-Bror
Dom är bara att skruva.
Så antingen ger matrialet vika och går tillslut av, eller så börjar det snurra även inne i väggen. :D

Jag har roterat den ett helt varv nu utan att infästningen har rört sig och det börjar gå ganska lätt, så mer rotation kommer inte ge något. Några fler förslag innan bågfilen kommer fram?

Vågar man använda en kofot för att försöka dra ut den? Med tanke på hur väl den sitter så är jag rädd att man skapar ett onödigt stort hål i väggen?

Den är satt som vilken skruv som helst. Pluggad och sedan iskruvad. Eftersom pluggen är expanderad så skulle jag tycka det var läskigt att gå på med koben, men det kan funkar.

I värsta fall kan ju något ha skitit sig vid montering (roterande plugg) så att de har fyllt hållet med montagelim eller något liknande. Då får du ju med dig väggen om du går på med koben.

Lycka till!

/Johan

Skrapat bort all mjukfog och hittar slät kulle som inte ser lika porös ut som betongen och dessutom är en lite annan grå färg. Så nog har dom satt i någon form av lim eller massa.

Får bli bågfilen så fort jag har tid. Tack för svaren.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.