Jag bor i ett hus från 30-talet med gamla tjusiga fönster som vi håller på att renovera. Det är gamla sortens modell med lösa innerbågar. Nu funderar vi på att vinterbona en inbyggd altan/veranda för att få lite mer utrymme. Den svåra frågan är då fönstrena. Ska jag satsa på dyra 3-glasfönster (kostar mycket om jag vill att de ska fungera med övriga fönster) eller räcker det med lite billigare 2-glas kopplade fönster (av typen de har på Byggmax)? Huset är inte så välisolerat (man har satt tegel på huset på 70-talet) och första steget är att tilläggsisolera vinden. Jag har å andra sidan inga skenande värmekostnader, men tjänar jag något på lite dyrare fönster när jag ändå inte byter i resten av huset? Tacksam för tips.

Hej

Äldre fönster med separat inner- och ytterbåge är en ganska bra konstruktion. Om man byter glaset i den inre bågen till hårdbelagt lågenergiglas (även kallat K-glas) så sjunker U-värdet från 2,8 till ca 1,7, vilket är bättre än ett ordinärt 3-glasfönster och lika bra som ett kopplat 3-glasfönster (1+2). Givetvis inte bättre än ett 3-glas med lågergiglas och argon/kryptongasfyllning, men ändå.....

Det är svårt att räkna hem nya 3-glasfönster genom lägre energiförbrukning, pay-offen hamnar ofta uppåt 30-50 år. Du kan ju kolla efter begagnade 2-glasfönster, vill du göra en insats för miljön och din egen energiförbrukning så byter du till lågenergiglas i innerbågen.

MVH/Gano

från classicum.se
"K-glas ett energiglas som har en invändig beläggning vilket ger ett U-värde på ca 3,6. Standard 4 mm glas har ett U-värde på ca 6."

jag vet inte vad det är för beläggning, men tänk på att de flesta beläggningar förändrar instrålningen och/eller utseendet på glasen. t.ex. är en guldglans ganska vanligt för vissa beläggningar, kan se väldigt underligt ut, speciellt om inte alla fönster har samma beläggning.

Mikael_L
h.pettsson skrev:
från classicum.se
"K-glas ett energiglas som har en invändig beläggning vilket ger ett U-värde på ca 3,6. Standard 4 mm glas har ett U-värde på ca 6."
Det är antagligen siffror för 1-glas.
Gano's siffror gäller kopplade 2-glas, ena rutan LE-glas.

Och att det är LE-glas brukar inte synas, tittar man noga så reflekterar ena sidan av rutan lite annorlunda.
Däremot måste man tänka på att beläggningen på LE-glaset är ömtålig, ingen mekanisk rengöring, typ rakblad, får förekomma, endast trasor och gummiskrapa.

Fråga till TS, är det typ en inglasad veranda?, alltså inte yttervägg.
För i så fall är det nog rätt onödiga pengar att satsa på 3-glas.

Ja, inte en glasveranda av traditionellt format, men en oisolerad påbyggnad av huset, med enkelglasfönster (hemmakonstruerade) och plasttak (mao skitkallt på vintern och skitvarmt under högsommaren).
En idé är att satsa på nya tvåglasfönster, det viktigaste för mig är egentligen att de nya fönstrena fungerar i stil med befintliga fönster.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.