Hejsan!
Jag blir inte klok och behöver få lite kommentarer kring följande. VI håller på att titta på att byta våra fönster hemma - inte byta hela ramen och allt utan bara själva kasetten. Vi har i dag 3 glas fönster s k Isolerglas som blivit punkterade och därmed mjölkiga. När jag nu tar in offerter är två med 3 glas och en med 2 glas. När jag pratar med han som har 2 glas så säger han att det ur energisynpunkt är bättre! Det är en bredare luftspalt och därmed blir de effektivare och glaset är 4 mm i stället för 3 mm som det är i 3 glasfönster. Slutsaten enligt honom är alltså att 2 glas är bättre då luftspalten med gas blir bredare! Stämmer detta och hur skall jag tänka? Försökt hitta information om detta på nätet men inte lätt!
Tackar på förhand!

Det är väl bara att jämföra U-värdena?!

Så det är enbart det jag skall titta på?! Då är ju frågan hur stor är skillnaden på 1,1 kontra 2 t ex?

Har du kvar de gamla karmarna tror inte jag att det är meningsfullt att betala dyrt för väldigt låga U-värden på glasen. Det är ju helheten som räknas. Finns det 2-glas med skapligt U-värde till bra pris skulle jag välja det. 3-glas brukar väl ofta vara mycket dyrare?

Hemmakatten
Jag inbillar mig att de flesta nya fönster idag består av 2-glas lågemissions glasr med argongas emellan. det isolerar minst lika bra som 3-glas.

Hur är det med ljudisoleringen då??? Vilken variant dämpar ljudet bäst......

Som jag har förstått det så dämpar 3glas ljud mycket bättre än 2glas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.