3 064 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Beställning av fönstermontage - vad viktigt?
Kommer att beställa fönster och montage (lutar åt Wisy). I nuvarande offert är arbetet inte uppspecat, vilket jag förvisso kan be dem göra.
Men vad är att tänka på när det gäller fönsterbyte för att "täcka in allt"?
Bleck etc, ska det vara inkluderat?
Ovanför fönster, bör det sitta ngt bleck etc, för att skydda? (Har jag inte idag, men jag har för mig att jag hört ngt om typfel på dessa 70-talsradhus).
Annat?
Men vad är att tänka på när det gäller fönsterbyte för att "täcka in allt"?
Bleck etc, ska det vara inkluderat?
Ovanför fönster, bör det sitta ngt bleck etc, för att skydda? (Har jag inte idag, men jag har för mig att jag hört ngt om typfel på dessa 70-talsradhus).
Annat?
Det är viktigt att ta in flera offerter,det kan röra sig om mycket pengar.
- Hur det kommer att se ut när det är klart.
- Var fönstren kommer att monteras (djupled inåt/utåt).
- Hur stora fönstren blir.
- Vad blir kvar av det gamla och vad blir nytt, inne och ute.
- Friskluftventil?
I många 70 tals hus finns inte tillluftsventiler. Vid montering av nya fönster så kan det vara läga att passa på med spaltventil. Brukar bli bättre luft i huset och mindre fukt.
Endel montörer försöker ibland göra ett fiffigt byte där inner foder och smygare lämnas kvar. Blir snabbare/billigare och inget efter jobb på insidan. Om man nu vill ha det så.
Vanligt att plåt sätts på utsidan, ibland stora plåtar. Kan bli fult.
- Var fönstren kommer att monteras (djupled inåt/utåt).
- Hur stora fönstren blir.
- Vad blir kvar av det gamla och vad blir nytt, inne och ute.
- Friskluftventil?
I många 70 tals hus finns inte tillluftsventiler. Vid montering av nya fönster så kan det vara läga att passa på med spaltventil. Brukar bli bättre luft i huset och mindre fukt.
Endel montörer försöker ibland göra ett fiffigt byte där inner foder och smygare lämnas kvar. Blir snabbare/billigare och inget efter jobb på insidan. Om man nu vill ha det så.
Vanligt att plåt sätts på utsidan, ibland stora plåtar. Kan bli fult.
Produkter som diskuteras: "spaltventil"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
139 kr inkl moms
Läs mer
Tack för svar!! Jag fick priser på Elit förra sommaren, samt en snickares uppskattning. Det är är första riktiga offerten på helheten. Mycket att tänka på alltså (det är verkligen en djungel att byta fönster). Ja, spaltventil har jag redan med, jag kommer byta ut vädringsluckan mot spaltventil.
Wisys priser på fönster gav samma slutsumma som en granne som beställde Elitfönster (med 30% rabatt över 10 000 (summan är tot 23 000). Det låter inget bra alls i mina öron. Tänkte frångå Elit-valet för att ta ngt "2nd best", men måste ju landa på ett billgare pris då ...
Tack för kontrollfrågorna iallafall.
Wisys priser på fönster gav samma slutsumma som en granne som beställde Elitfönster (med 30% rabatt över 10 000 (summan är tot 23 000). Det låter inget bra alls i mina öron. Tänkte frångå Elit-valet för att ta ngt "2nd best", men måste ju landa på ett billgare pris då ...
Tack för kontrollfrågorna iallafall.
Vi beställde fönster till en hel fastighet på totalentreprenad, men drevning och smygbygge ingick inte. Fick reda på det vid besiktningen när de skulle lämna fastigheten. Viktigt att höra om vad som inte ingår!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden