6 203 läst ·
5 svar
6k läst
5 svar
Säljs valsat glas idag?
Vi behöver eventuellt byta ut glasen i våra fönster i ett fyrtiotalshus då de blivit repiga. Idag är det vad jag tror kallas 'valsade glas'.
Finns valsat glas i vanliga glasmästares sortiment idag? I så fall - hur dyrt kan det vara?
Finns valsat glas i vanliga glasmästares sortiment idag? I så fall - hur dyrt kan det vara?
Är inte flytglas samma som floatglas, dvs nutidens moderna glas som blir helt slätt och livlöst. Det valsade glaset blir inte randigt med tiden utan är randigt från allra första början p.g.a. tillverkningsprocessen. Ni gör helt rätt i att försöka behålla det valsade glaset eftersom det har ett annat liv och lyster!
Däremot vet jag inte om det finns i nytillverkning. I såfall troligtvis dyrt!
Jag letade också efter valsade glas. Köpte sedan två gamla fönster på ett återbruk och försökte få loss rutorna vilket jag naturligtvis inte lyckades med. Gav upp efter timmar med infravärme, stämjärn och morakniv (någon hade tyvärr varit ambitiös och limmat glasen i bågarna) och köpte vanligt floatglas. Så länge man bara byter något enstaka syns det inte så mycket att en ruta är ny och död. Iallafall inte om det är tvåglas och en av rutorna är gammal och fin.
Om era rutor bara blivit lite repiga utefter kittfalsen eller så tycker jag inte det nödvändigt att byta. Men det är ju min åsikt det.
Om era rutor bara blivit lite repiga utefter kittfalsen eller så tycker jag inte det nödvändigt att byta. Men det är ju min åsikt det.
Produkter som diskuteras: "morakniv"
Allroundkniv Companion svart Morakniv
Allroundkniv med ergonomiskt skaft
139 kr inkl moms
Läs mer
Kvarnens Fönsterhantverk i Nacka (Stockholm) har valsat glas.
Kvarnens Fönsterhantverk
Kvarnens Fönsterhantverk
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden