20 559 läst ·
9 svar
21k läst
9 svar
Ytterdörr, kvalitet och märke
Hej,
Vi ska byta ytterdörr och jag tittar runt lite grand.
Alla "stora" märken brukar börja med priser runt 7000 kr (vi vill ha fönster med glas för ljusinsläpp). Sen finns det dörrar från ca. 3000 kr, t.ex byggmax eller Beijers sommarkampanj (Byggmax dörr Blidö verkar för övrigt vara EXAKT samma dörr som Beijers Ängsö, rätta mig om jag har fel). När jag läser specarna ser jag inte vad som motiverar det dubbla priset på en "märkesdörr". T.ex har byggmax dörr u-värde på 0.82, isolerglas, 10 års formgaranti 2 års fabriksgaranti och 2 års garanti på lackering och målning. För mig som lekman känns en dörr så långt från rocket-science som man kan komma. Trä, isolering och färg eller vadå?
Kan nån upplysa mig om vad man för för 3-4000 tusen kronor extra vid köp av en "märkesdörr"?
Byggmax dörr - http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-118100.aspx
Beijers dörr - http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ProduktListingFlera.aspx?id=56103
Ser väldigt lika ut i alla fall.
Vi ska byta ytterdörr och jag tittar runt lite grand.
Alla "stora" märken brukar börja med priser runt 7000 kr (vi vill ha fönster med glas för ljusinsläpp). Sen finns det dörrar från ca. 3000 kr, t.ex byggmax eller Beijers sommarkampanj (Byggmax dörr Blidö verkar för övrigt vara EXAKT samma dörr som Beijers Ängsö, rätta mig om jag har fel). När jag läser specarna ser jag inte vad som motiverar det dubbla priset på en "märkesdörr". T.ex har byggmax dörr u-värde på 0.82, isolerglas, 10 års formgaranti 2 års fabriksgaranti och 2 års garanti på lackering och målning. För mig som lekman känns en dörr så långt från rocket-science som man kan komma. Trä, isolering och färg eller vadå?
Kan nån upplysa mig om vad man för för 3-4000 tusen kronor extra vid köp av en "märkesdörr"?
Byggmax dörr - http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-118100.aspx
Beijers dörr - http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ProduktListingFlera.aspx?id=56103
Ser väldigt lika ut i alla fall.
Lite avgörande är också i vilket vädersträck du tänkte ha den. Jag hade en Diplomatdörr med fönster i söderläge, efter 3 år så falnade färgen (vit) runt fönstret samt att den svällde mycket på vintern kontra sommaren, vilket gjorde att jag fick hyvla av den i underkant.
Det du får titta på förutom U-värde är hur väder- och UVtålig den är, formstabilitet och inbrottskydd. En målad dörr hade jag lätt kunnat tänka mig en billigare då det käns som om dessa ändå är förbrukade inom 10 år, men ek eller teak kanske man kan vårda upp till 50 år och då är design och byggkvalitet avgörande.
Det du får titta på förutom U-värde är hur väder- och UVtålig den är, formstabilitet och inbrottskydd. En målad dörr hade jag lätt kunnat tänka mig en billigare då det käns som om dessa ändå är förbrukade inom 10 år, men ek eller teak kanske man kan vårda upp till 50 år och då är design och byggkvalitet avgörande.
Ska åka å köpa min nya ytterdörr idag på Beijer. Finns dock inget namn på dörren men den kostar 3870:-. Snickaren som ska sätta in den köpte en dörr på byggmax förra året å han rekomenderade den till mig oxå. Så skit är det nog inte. Tyvärr hade dom inga 9*21 dörrar.
Det där känns som viktigare faktorer för en lägenhetsdörr, inte en ytterdörr till en villa. Jag tror inte nån tjuv är så korkad att han ställer sig och bryter upp ytterdörren fullt synlig när han gå på baksidan och krascha en ruta.Torskenn skrev:
Ja i mitt fall är den i nästan rakt nordlig riktning. Det man INTE vill är ju att den ska hålla på och svälla/krympa vilket är det problem vi har med vår nuvarande dörr.pbengtsson skrev:Lite avgörande är också i vilket vädersträck du tänkte ha den. Jag hade en Diplomatdörr med fönster i söderläge, efter 3 år så falnade färgen (vit) runt fönstret samt att den svällde mycket på vintern kontra sommaren, vilket gjorde att jag fick hyvla av den i underkant.
Det du får titta på förutom U-värde är hur väder- och UVtålig den är, formstabilitet och inbrottskydd.
Vad är "formgaranti" för övrigt? Det innebär väl rimligen att dörren ska hålla formen dvs inte krympa och svälla utom rimliga gränser.
Dörren har oftast en metallskiva inbyggd för att hålla formen och även HDF-skivor, men karmen kan också röra på sig och denna glöms ofta bort. Nu har jag bytt till en bättre teakdörr och har inga problem med passformen. Kan bero på att dörren är skyddad från direkt solljus via ett entrétak.
Om man läser det finstilta i dörrtillverkarenas garantipapper står det som oftast att ytterdörren skall skyddas med någon form av tak/väderskydd. Dörrarna var bättre förr har oxå sett dyra dörrar svälla och tappa färg efter 1,5 år.
Klicka här för att svara