Hej!

Oftast på sommaren så börjar vissa dörrar kärva. just en dörr mer än andra och jag undrar hur man kan lösa det.
Det är på övre delen och på sidan annars kan man ju hyvla den, men inte i detta fall om man nu inte vill måla om den osv.
Kan man på något vis trycka ut dörrposten lite där det kärvar och hur gör man då? Jag bor i trähus så det är ju klart att det rör sig, men det blir tyvärr ett problem. Snart kan man inte stänga dörren utan att skada något.

Idér mottages tacksamt.

Kolla på gångjärnssidan om springan mot karmen är olika stor. Även runt hela dörren. Ibland går det att justera gångjärnen. Är karmen satt in sned eller om huset rört sig är det inte säkert det går att justera på gångjärnen. Den bästa då är att ta
loss fodren och helt enkelt "sätta om dörren".

Sätta om dörren är ju det sista jag vill, men jag ska kolla det.

Gångjärnen går inte att justera!

Det handlar kanske om 1-2mm max på sidan!

Jag har sådana där snabbfästen som man sticker in i dörren. Är väl någon standard tror jag å då passar nog inte den där. Annars bra tips :)

OK, är det en innerdörr av lite modernare snitt. Är den inte skruvad med karmskruv i så fall? Tror inte det är så lyckat att försöka pressa isär karmen.

Jo det är en modernare innedörr. Fan vad otydlig man är när man tror att man är hur tydlig som helst :)

Det sitter karmskruv i denna. Lösning kan vara att ta isär den, men man vill ju helst slippa.

Prova att skruva på karmskruvarna. Det kan tänkas att du kan få karmen att flytta sig det lilla som behövs. Byggvaruhandeln säljer en hylsa för montering/justering av karmskruvarna. Prova den (hylsan) på en lös karmskruv så du ser hur den fungerar om du inte har gjort det förr. Den kan vändas och får då lite olika funktion.

Okej det var ett bra tips. Skall kolla upp det!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.