T
Tili: Tack för era svar! menade självklart u-värde 1,3 el 1,2 Någon mer med erfarenhet?
4 svar · 5,5k läst
E
Ernst: Skall byta fönster i mitt hus och även montera in skjutdörrar i glas. Har hittat Norlux som verkar ge ett seriöst intryck och verkar ha bra U-värden på sina produkter. Är det någon som har erfarenhet av dem, handlat av dem eller hört något?
0 svar · 3,9k läst
Alpha
Alpha: Ja vita fönster finns det gott om :) Du bör väl byta ut fönsterna mot likvärdiga så att det ser bra ut på utsidan av fasaden. Det är ju några saker att tänka på förutom MÅTTEN och märke. fasta eller öppningsbara, trä,plast,aluminium fönster,spaltventil eller vädringslucka, öppningstyp, glastyp, uvärde ju lägre desstå mindre värmeläckage mm. Fasta fönster är ju lite
1 svar · 1,4k läst
pa.albinsson
pa.albinsson: [citat] Tyvärr sitter redan ett nytt fast fönster på väggen. Altandörren sitter iofs inte närmare fönstrena än drygt 1,5 m så det kanske inte är kritiskt.
2 svar · 4,0k läst
F
Farzan: På trähus var det ju enklast att göra så eftersom man då kan sätta foderbrädan direkt mot karmen, behöver inte sätta någon yttre smyg. Stenhus vet jag för lite om...
1 svar · 1,3k läst
pa.albinsson
pa.albinsson: Ok. Då skippar jag den dyra bitsen om det går lika bra med vanlig insex. Tack för tipset. Ska jag använda 8-mm-skruven för altan- och ytterdörren eller är det för riktigt maffiga saker? Med tanke på att dörren tidigare satt med spik så känns det lite overkill.
3 svar · 4,8k läst
C
cottonfield00: Vi ska bygga till och arkitekten har föreslagit att vi i sovrummen ska ha fönster över hörn. Vi är dock lite rädda att det blir problematiskt att montera rullgardiner i fönstren då det blir väldigt ont om utrymme att fästa rullgardiner i. (Fönstren ligger ju nästan an mot varandra i innerhörnen.) Någon som har erfarenheter av fönster över hörn. Är gardinmontering ett problem?
0 svar · 2,3k läst
C
calle336: Tack för svaren :) De får bli vanligt glas. Det är ju inte lika repkänsligt som pvc. Samt så blir de ju mkt snyggare. Det jag är rädd för är kross risken men den kanske inte är så stor :)
4 svar · 3,6k läst
T
Tinky Winky: Vi har ett antal nya fönster med härdat glas in- och utvändigt enligt BBR 8:35. Flera av dessa fönster har en optisk kvalitet som avviker från vad vi förväntat oss. Ca fem till tio cm från karmen är glasen "vågiga". Fenomenet påminner om vågigheter som man kan se när man tittar genom gamla glas/fönster. Särskilt tydligt blir fenomenet om man rör sig lite samtidigt som man
0 svar · 1,2k läst
K
koinberg: Här finns det lite fakta om LE glas/ Energiglas. En avhandling gjord av Bertil Fredlund om "Lågemissionsglas och renovering förbättrar äldre fönsters värmeisolering." www.allbackpaint.com/sv/pdf/bok3055-rapport LTH.pdf Befintligt fönster tillverkat ca 1930 har ett U-värde på ca 2,56 men om man byter den inre rutan mot ett 3 mm LE-glas får man ett U-värde på ca 1.77.Enligt
11 svar · 3,9k läst
K
koinberg: Här finns det lite fakta om LE glas/ Energiglas. En avhandling gjord av Bertil Fredlund om "Lågemissionsglas och renovering förbättrar äldre fönsters värmeisolering." www.allbackpaint.com/sv/pdf/bok3055-rapport LTH.pdf Befintligt fönster tillverkat ca 1930 har ett U-värde på ca 2,56 men om man byter den inre rutan mot ett 3 mm LE-glas får man ett U-värde på ca 1.77.Enligt
31 svar · 9,5k läst
Marcus J
Marcus J: Jag har satt Fix dörrbroms på två ytterdörrar från Snickarper. Lätta att justera och funkar kanon! Dämpar på både stängning och öppning, grymt bra när det blåser och barnen glömmer stänga efter sig. Kostar max 300 kr. http://www.fix.se/produkter/uppstall_beslag/dorrbroms_533t_534.htm
7 svar · 22,3k läst
T
tiggre: Har själv reglat ut och tilläggsisolerat precis. Tanken är att lyfta ut fönstren, kapa mittstolpen och sen sätta dit de nya fönstren i den yttre regeln. Sen kan jag i lugn och ro rum för rum plocka ner lister inifrån och köra tigersåg för att plocka ur gamla fönsterkarmen runt om... Vet inte om min plan håller än, men hoppas det då det är kallt ute :)
7 svar · 4,3k läst
·
T
tiggre: [citat] Tretex har en viss isolerande effekt (motsvarar typ 3 gipsskivor, här får nån gärna rätta mig om jag har fel). Så behåller man tretex och sätter en gips på så har man inte tagit bort isolering. Själv valde jag att ta bort all tretex då det brinner så fasligt fort, sen ersatte jag det med en enkel gips bara i hela kåken. Fick man samma avstånd på lister som tidigare. Bygger
5 svar · 4,1k läst
P
Preke: Det blev en annan leverantör med PVC-fönster. 21 fönster vara alla öppningsbara med fönsterlås utom 7 fönster. Vi kommer at hamna runt 90.000:- för allt med montage. Det visade sig att motsvarande pris med Elitefönster skulle bli ca 175.000:-
7 svar · 5,5k läst
·
E
El_-micke: allmogefönster hade kampanj i veckan iaf........man fick aluminumklädda till samma pris som trä
6 svar · 1,7k läst
kungkokos
kungkokos: Jag tycker det är ett gott tecken - talar för ett lågt värmeläckage vilket gör att investeringen i nya fönster lönar sig.
3 svar · 3,2k läst
H
Havsutsikt: Har självrengörande glas på en del som är högt och svåråtkomligt. Funkar helt ok, men måsta vara försiktig när man målar huset. Färgspill tar man inte bort med ett rakblblad, då ryker beläggningen. När det är risigt med mycket salt så tar jag vattenslangen och spolar fönstrena och de blir ok igen. Kanske inte så bra som att putsa de vanliga med specialblandningen 0,5 del Yes
8 svar · 9,7k läst
C
coss: Tja Nu vet jag inte om du endast är på jakt efter träfönster eller r öppen för PVC. Men jag tycker att U värdet är lite väl högt. Den vikdörrsvägg som vi köpte (PVC) vägde över 200 kg. 240x200 bxh. MEn kan man haka av dörrarna så kanske man kommer ner en bit i vikt. Det blir väl 2 st 90 dörrar i ditt fall så frågan är väl om inte en dubbeldörr vore enklare? //Sture
1 svar · 2,6k läst
F
frohike: Personligen hade jag sett till utseende än till lätthet för montage. Tänk på att brytskydd i form av C-profil rostar med tiden, så de som ser snyggt ut nu ser inte lika kul ut om 4-6 år
7 svar · 7,3k läst
Mattias_Jo1
Mattias_Jo1: haha.... det är bara att såga
11 svar · 25,1k läst
B
Bluff: Phuuu... Tack för alla hjälp! Åkte förbi min låssmed idag. Jag hade fel stolpe på. JPM hade helt rätt. Jag fick med en symetrisk stolpe när jag köpte låset, så det var bara att skifta... (ska jag erkänna en sak? :) Förra dörren var nog också symetriskt anpassade, men jag bytte inte stolpe för det, utan jag borrade upp karmen och flyttade upp slutblecket. Men nu har jag lärt
11 svar · 6,7k läst
Returia
Returia: Terpentin eller luktfri petrolium. Så står det iaf här: www.danalim.dk/fileadmin/tekniske.../produktinfo_684_se.pdf
1 svar · 5,5k läst
J
johan124: Hej, det står en nolla under på båda mina lås. Mvh Johan
5 svar · 10,7k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Mellangråa som på bilden längst upp till höger. Det gjorde vi på vårt hus som är mycket likt ert. Blev kanonsnyggt, väldigt diskret och samma färg som grunden (NCS S 6502-Y) och omliggande berg. Det är dumt att införa fler färger på ett falurött hus. Det blir oroligt. Undvik ljusa färgade eftersom de färgar ljuset som faller in genom fönstret. Bild på första markisen. Resten
10 svar · 11,0k läst
·
P-plats
P-plats: [citat] Kul att du gillar det. Kan säga att röd dörr på gult hus väcker lite uppmärksamhet. Har nu , oljat, grundat och gjort en strykning på foder och panel som ska upp till veckan.
18 svar · 9,3k läst
·
L
Linköping: Jag har ett gammalt hus från -68 där fönstren i vardagsrummet sitter i några slags väggmoduler. Mellen dessa sitter det rätt så fula lister. Dom tidigare ägarna av huset (vi flyttade in i Maj 2009) har bytt fönster. Dom satte då dit smalare fönster och satte dom assymetriskt i väggmodulen så det ser helt snett ut. Dessutom är underarbetet helt obefintligt innan tapetsering. Man ser
0 svar · 2,1k läst
J
JPM: Precis som "lommen33" skriver så är det ett bra lås. Förstår om du inte vill ha en cylinder på ett gammalt hus. Sedan kan du ju välja ett trycke i lämplig stil...
3 svar · 1,7k läst
T
tommypeters: Det finns ju runda fönster tänkta till dörrar, t.ex på Hornbach. Runda fönster har också : http://www.kronfonster.se/runt_fonster.htm och http://www.byggahus.se/forum/foenster-doerrar/58230-runt-foenster.html
3 svar · 4,6k läst
G
Go4it: Det som skiljer är; andra karmar (profiler) och andra fönster. /G4i
2 svar · 1,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.