17 149 läst ·
12 svar
17k läst
12 svar
Montering av PVC fönster
Tjena!
Jag ska till att sätta upp ett par PVC fönster.När det gäller fastsättningen så sa dom till mig att jag skulle kila upp fönstret ordentligt,sen skulle jag bara köra fogskum i spalten runt om.Åsså skulle det vara klart.Lät väldigt smidigt,Hur har ni gjort? Har sett att det finns beslag för montering annars. / Mats
Jag ska till att sätta upp ett par PVC fönster.När det gäller fastsättningen så sa dom till mig att jag skulle kila upp fönstret ordentligt,sen skulle jag bara köra fogskum i spalten runt om.Åsså skulle det vara klart.Lät väldigt smidigt,Hur har ni gjort? Har sett att det finns beslag för montering annars. / Mats
Det räcker med fogskum om det inte är något alldeles särskilt med fönster eller väggen där det ska sitta. Känns det osäkert kan man dra skruvar rakt igenom karmen.
Det finns ett speciellt beslag också, som kan underlätta monteringen. Det är särskilt användbart när fönstret sitter långt ut i väggen, i ytterpanelen eller i putsen, så det liksom inte finns något stabilt att fästa det i. Dessa får man ofta med fönsterna. Annars borde din fönsterleverantör (eller vilken annan fönsterleverantör som helst) kunna ordna fram sådana.
Det finns ett speciellt beslag också, som kan underlätta monteringen. Det är särskilt användbart när fönstret sitter långt ut i väggen, i ytterpanelen eller i putsen, så det liksom inte finns något stabilt att fästa det i. Dessa får man ofta med fönsterna. Annars borde din fönsterleverantör (eller vilken annan fönsterleverantör som helst) kunna ordna fram sådana.
Jag satte mina 7 fönster med de medföljande beslagen, det enda man fick tänka på var att det krävs särskilt mycket ställplats, en cm på varje sida är nästan för mycket. Jag vågade inte sätta med fogskum efter att ha sett fönster som andra lika orutinerade som jag försökt montera med skum. Det stod i min tillverkares instruktion att om man ska använda fogskum ska det vara lågexpanderande eller något sådant, kan vara bra att tänka på...
Vad säger egentligen HUS AMA om att bara skumma dit ett fönster ??
Tycker det känns fel att bara skumma....finns ju så mycket regler på allt idag...skall stå emot orkaner mm...börjar det brinna smälter fogskummet och fönstret ramlar ut...personer lutar sig mot fönster som ramlar ut.....jag vet att det sitter som bara den med fogskum men jag hade inte litat på bara skum.
Tycker det känns fel att bara skumma....finns ju så mycket regler på allt idag...skall stå emot orkaner mm...börjar det brinna smälter fogskummet och fönstret ramlar ut...personer lutar sig mot fönster som ramlar ut.....jag vet att det sitter som bara den med fogskum men jag hade inte litat på bara skum.
Lämnar beslagen fastskruvade och skummade mina... Fördel med fogskum och PVC fönster är att det är lätt att pilla bort spill då det inte fastnar på PVC'n utan enkelt lossnar. Jag har satt 3 8mm franskskruv i botten innan och vägt av vilket gör det väldigt enkelt att få dem på plats.
Det ska väl inte spela någon större roll vilket fogskum man använder om man ser till att ha öppet på både in och utsida så att överskottet har plats att expandera.
Allt skum efterexpanderar även om det är öppet (även lång tid efter)....för att minimera risken för efterexpansion måste man duscha ytan med vatten med typ en en blomspruta. Har sett det hundratalsgånger att botten stycken bågnar på skummade fönster.jeppeknaster skrev:
Som jag har förstått det så räcker det inte med duschning om man kör på vanligt skum till PVC, sen beror det kanske på hur länga sidor man har kanske. Eftersom man normalt sett inte skall skruva genom karmen så kan man ju inte skruva in den som man gör med vanlig träkarm.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Hittade en anvisning här: http://www.zodiak.se/02_FAKTA/FAKTA_MONTAGE.pdf
vet ej dess tillförlitlighet, men nån annanstans rekommenderade de att man inte bara skummade då ev tjuvar då bara kan skära loss fönstren...
vet ej dess tillförlitlighet, men nån annanstans rekommenderade de att man inte bara skummade då ev tjuvar då bara kan skära loss fönstren...
Eftersom jag monterat ner fyra av mina fönster idag för att flytta dem innåt så kan jag hälsa att det var väldigt enkelt med ett smalt sågblad att såga loss dem. Kommer garanterat ha kvar mina metallbeslag med skruv efter att skummet härdat!
Såg till att barnen var borta då vi bytte fönster så de inte sov i rummen efter montering... Fogskummet har härdat i över 24 timmar innan de leker i rummen på nytt. Är inte så nervös för isocyanaterna själv, men om jag gjorde detta varje vecka skulle jag helt klart ha gasmask eller nåt (det luktar inte nyttigt).
Såg till att barnen var borta då vi bytte fönster så de inte sov i rummen efter montering... Fogskummet har härdat i över 24 timmar innan de leker i rummen på nytt. Är inte så nervös för isocyanaterna själv, men om jag gjorde detta varje vecka skulle jag helt klart ha gasmask eller nåt (det luktar inte nyttigt).
Klicka här för att svara