Har hittat en del inlägg i forumet om extra isoleringsruta i befintliga fönster men hittar inga som har direkta erfarenheter och/eller goda råd. Finns det någon här som har provat på att sätta in dessa i "verkligheten"? De jag tänker närmast på är:

Mistral Fönstersystem AB - Superisolera dina fönster! 

samt

NORDWIND AB - Värmeisolering & ljudisolering av fönster

Att byta alla/hela fönster är inte ett alternativ för mig då det skulle förstöra husets utseende totalt!

För länge sedan kom ett erbjudande via Vattenfall om montering av en extraruta på insidan av befintliga fönsterbågar. Jag begärde en offert och det skulle kosta ca 18000:- att montera denna extraruta. Eftersom jag har tillgång till snickerimaskiner fräste jag lister med plats för 3 mm fönsterglas, beställde glas av en glasmästare (500:- till hela huset - 18 glas) och monterade själv typ tavelram på bågens insida. Jag har ingen särskild tätning mellan det tredje glaset och bågen men det fungerar utmärkt. När glasen blir märkbart smutsiga på "fel" sida, monterar jag ner dom och putsar. Håller flera år mellan putsningarna och är helt klart värt besväret.

Har någon tips på lister av trä som finns i bygghandeln?
glasen kan jag be glasmäsaren skära till

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.