Hejsan!
För ca ett år sen bytte jag till nya fönster med energiglas 2+1.
Blev nyligen lite intresserad av att se om alla energiglas satt åt samma håll. Så jag lånade en testare av min lokala glasmästare.
Har läst att den behandlade ytan skall sitta på det innersta glaset vänt utåt, SE BIFOGAD BILD från energimyndligheten.
Nu visade det sig att alla mina utom ett var vända åt andra hållet, har ritat dit ett röd linje på bilden.

http://www.ladda-upp.com/bilder/29437/eglas

Hur påverkar detta U-värdet?

Vh
Stefan

Redigerat:
Jag tror inte det spelar större roll för u-värdet. I princip innebär det att värmestrålningen reflekteras i den yttre ytan i stället för den inre vilket kan medföra viss uppvärmning av gasen mellan glasen, men det torde vara ganska marginellt.

vet inte hur mkt det påverkar u-värdet men en utav anledningarna att man monterar energiglas med beläggningen mellan bågarna är ju att själva metallbeläggningen är lite känslig och man kan lätt få "sotningar" om man tex kommer emot glaset med ett annat metalföremål

henrikgran skrev:
vet inte hur mkt det påverkar u-värdet men en utav anledningarna att man monterar energiglas med beläggningen mellan bågarna är ju att själva metallbeläggningen är lite känslig och man kan lätt få "sotningar" om man tex kommer emot glaset med ett annat metalföremål

I det här fallet verkar ju kassetten bara vara felvänd, så beläggningen är fortfarande omöjlig att komma åt?

En anledning till att sätta beläggningen åt samma håll på alla fönster, är att det kan bli skillnad i utseende. Är det så i detta fallet?

Har du pratat med leverantören? Dom kanske säger "ojdå, det kommer vi och vänder på när vår servicekille/tjej har vägarna förbi".

Stefan Bengtsson skrev:
I det här fallet verkar ju kassetten bara vara felvänd, så beläggningen är fortfarande omöjlig att komma åt? ".
man mäter ju genom att sätta instrumentet emot den ytan som är behandlad, då ska man höra ett pip så jag antog att han hade energiglaset som det enkla glaset.

skulle han ha energiglaset i kassetten måste ju beläggningen vara åtkomligt annars skulle man ju inte kalla det för felvänt

henrikgran skrev:
man mäter ju genom att sätta instrumentet emot den ytan som är behandlad, då ska man höra ett pip så jag antog att han hade energiglaset som det enkla glaset.

skulle han ha energiglaset i kassetten måste ju beläggningen vara åtkomligt annars skulle man ju inte kalla det för felvänt
Har du tittat på bilden som TS länkade till i första inlägget? Jag tycker det ser ut som att isolerglaskassetten är felvänd (i förhållande till hur det ska vara enligt bilden).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.