Om höjden mellan golv och fönster är 40 cm, krävs det specialglas då?

Om det är så, är det entreprenörens sak att veta sånt här eller måste jag som beställare ha specat det i offertförfrågan?

Det hela gäller fönster i ett tillbygge och en kompis påpekade i går att fönstren sitter för lågt för vanligt glas. Vet att fönstren är beställda och jag ska prata med entreprenören imorgon.

Entreprenören har offererat ett fast pris utifrån en utförlig förfrågan+ritningar. Så vad säger ni, kan jag kräva att han fixar rätt glas utan pristillägg?

//Joel

Skulle tippa att man vill ha säkerhetsglas så man inte slår sönder rutan för lätt.

Minns inte höjden exakt, men säkerhetsglas ska det vara i lågt sittande glas/fönsterdörrar...primärt för att barn inte ska springa in och skära sig fördärvade...

Ola78
Kommer glaset lägre ner än 600mm ska det vara härdat glas, ändrades för något drygt år sen.

Ola78 skrev:
Kommer glaset lägre ner än 600mm ska det vara härdat glas, ändrades för något drygt år sen.
Kravet är att det bör vara härdat som klarar 1C2 eller lamellglas som klarar 2B2
Man klarar sig även genom att sätta personskyddsfilm så uppnår man samma krav på glassäkerhet som med härdat eller lamellglas.

Säkerhetsfilm finns som klarar kraven i F1-3 samt 1B-3B

Mikael_L
frohike skrev:
Vilket i praktiken betyder ...?
Översätt för oss med normalbegåvning (ehh normalkunnande ... ;)) !

Ang själva frågan i tråden så...

Hmmm är det inte så att det är byggherren som har att se att alla åtgärder uppfyller PBL, BKR, BBR m.fl. och detta krav på glaset är väl ett BBR-krav, vill jag minnas.
Och då man som byggherre ofta inte kan alla lagens krav så är det anledningen till att anlita en kvalitetsansvarig som ser efter detta.

Volvo, var är du ? ... :)

Redigerat:
Ola78
frohike skrev:
Kravet är att det bör vara härdat som klarar 1C2 eller lamellglas som klarar 2B2
Man klarar sig även genom att sätta personskyddsfilm så uppnår man samma krav på glassäkerhet som med härdat eller lamellglas.

Låter rimligt att det klarar sig med laminerat glas också, utryckte mig väl lite slarvigt när jag skrev SKA, självklart att det kan finnas andra alternativ bara de klarar kraven som gäller. Vet bara att våra fönster vi har i husen på mitt jobb är härdade när det behövs för att klara kraven, det var därför jag skrev så.

Mikael_L skrev:
Vilket i praktiken betyder ...?
Översätt för oss med normalbegåvning (ehh normalkunnande ... ;)) !

Ang själva frågan i tråden så...

Hmmm är det inte så att det är byggherren som har att se att alla åtgärder uppfyller PBL, BKR, BBR m.fl. och detta krav på glaset är väl ett BBR-krav, vill jag minnas.
Och då man som byggherre ofta inte kan alla lagens krav så är det anledningen till att anlita en kvalitetsansvarig som ser efter detta.

Volvo, var är du ? ... :)
SS-EN 12600 teststandard
Skillnaden från SS- 22 44 55

SS-EN 12600 skiljer sig från de tidigare gällande standarderna i Sverige SS 22 44 25 och SS 22 44 26 på några punkter, en översiktlig differens åskådliggörs i nedan tabell.
Standarddifferanser

SS 22 44 25
SS 22 44 26

SS-EN 12600
Klassindelning
F1
F2
F3
Klass 3
Klass 2
Klass 1

Fallhöjder
305 mm (F1)
457 mm (F2)
1219 mm (F3)
190 mm (Klass 3)
450 mm (Klass 2)
1200 mm (Klass 1)
Provriggens ramdagmått

845 x 1910 mm
(± 5 mm)
847 x 1910
(± 5 mm)
Provkroppens
mått

865 x 1930 mm
(± 3 mm)
876 x 1938 mm
(± 2 mm)
Pendelns form
och vikt
Blyhagelfylld lädersäck
45 kg (± 0,1 kg)
Dubbla däck+ vikter
50 kg (± 0,1 kg)

Provgenomförande
Antal glasprovbitar är beroende av vad man vill testa och vilken typ av glas det är frågan om Testförfarandet är noga reglerat i standarden, och som beställare är det två saker som man måste ha kontroll över, nämligen att skicka glasproverna i god tid till MTKs testlab (min 2 dygn innan test ska de finnas hos MTK) samt att provbitarna har mått som håller sig inom toleransgränserna. Naturligtvis måste testbitarna uppfylla gällande produktstandard.

Klassbestämning
Klassbestämning efter test av ett glas sker enl. nedan formel.
f ) b ( a

Där a är den högsta klasshöjd då provbiten/-bitarna inte gick sönder eller då de gick sönder, uppvisade ett ofarligt brott (enl vissa fastställda kriterier) d v s
a = 3 vid
h = 190 mm
a = 2 vid
h = 450 mm
a = 1 vid
h=1200 mm

b säger vilken typ av brott som man får då glaset går sönder.
b = A
om det går sönder med ett brottmönster som planglas
b = B
om det går sönder med ett brottmönster som laminerat glas
b = C
om det går sönder med ett brottmönster som härdat glas

f är den högsta höjd då provbiten/-bitarna inte gick sönder eller gick sönder som laminerat glas.
f = 0 vid
Om provbiten/-bitarna inte klarar lägsta klass
f = 3 vid
h=190 mm
f = 2 vid
h=450 mm
f = 1 vid
h=1200 mm

Förutsättningarna för testen är att man har 4 identiska provbitar för varje höjd, man börjar på lägsta höjd och de fyra glasen är hela alternativt går sönder och får ett ofarligt brott, så kan man prova glasen på nästa höjd.
Men om ett enda av glasen får ett brott som inte uppfyller kraven på ofarligt brott alt går sönder (härdat glas) avbryts testet.

F1-3 är klassade enligt gamla standarden. 1B, 2B, 3B är enligt europanormen

Mikael_L
OK.
Översatt var svaret helt enkelt att det finns säkerhetsfilm till vanligt planglas som klarar kraven i BBR.

Svar Ja.

S
Om man är snål kan man ta vanliga fönster och sen sätta på en folie som man klistrar på glaset, kanske inte 100 % men det blir lite som laminerat glas.

sir X skrev:
Om man är snål kan man ta vanliga fönster och sen sätta på en folie som man klistrar på glaset, kanske inte 100 % men det blir lite som laminerat glas.
Japp Inlägg nr #5 samt #8 handlar just om PET-Film mfl

Jag försökte googla efter sån här "personskyddsfilm" men fick inte upp några resultat. Är det någon som har några länkar eller tips på hur jag hittar sådan?

Bumpar lite...
Och är menat till trådskapren:
Om renoveringen/nybygget kräver bygglov så skall säkerhetsglas (laminerat eller härdatglas) användas när det kommer lägre än 600mm till golv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.