AnneFi
Jag och sambon har varit iväg och tittat på fönster.

De fönsterna vi tittat på som är vridbara med mittstolpe är ju skitfula inifrån och jag vill gärna att fönsterna ska vara snygga från båda håll.

det Är vindsfönsterna som ska bytas i första hand.
Har någon tips på någon fönstertillverkare?

Idioterna som bodde här innan ersatte originalfönsterna med det här

IMG_1069.jpg

Original
IMG_0770.jpg

Lite hårt skrivet att "idioterna" som bodde här innan bytte ut fönsterna.

Så som det ser ut hos dig gör det i hela sverige och det är ju inget Q-märkt hus du har.

Vridfönster som du söker finns inte, då vridfönster inte var uppfunnet på fyrtiotalet.

AnneFi
verktygsgurun skrev:
Lite hårt skrivet att "idioterna" som bodde här innan bytte ut fönsterna.

Så som det ser ut hos dig gör det i hela sverige och det är ju inget Q-märkt hus du har.

Vridfönster som du söker finns inte, då vridfönster inte var uppfunnet på fyrtiotalet.

Jag vet att 40 talet inte hade vridfönster men jag söker snygga vridfönster med mittstolpe eftersom det inte är så smart att sätta utgående fönster på en vind då man inte kan putsa dom.

Jag vet, det var hårt skrivet.
Kan inte hjälpa det. Hela väggen ovanför vindsfönsterna (gaveln) håller på att spricka upp till nock eftersom paret har murat in större fönster och växlat av med en liten träregel i ett tegelhus.

Putsa fönster? Det regnar väl horisontellt i Skåne (också)? :D

ok....Har du kollat på vridfönster med genomgående mittpost ? Vad är det som du inte gillar på de fönster du sett ?

AnneFi
verktygsgurun skrev:
ok....Har du kollat på vridfönster med genomgående mittpost ? Vad är det som du inte gillar på de fönster du sett ?
Har bara sett fasta fönster med genomgående mittpost.

Man ser ju hur fejk spröjsen är, det tycker jag är fult.
Jag vill att fönsterna åtminstone ser lite ut som att dom suttit där från start.

AnneFi
haavard skrev:
Putsa fönster? Det regnar väl horisontellt i Skåne (också)? :D

Haha!! Uppfarten grusar ner alla fönsterna. :(

Det är väl inte så vanligt att butikerna har alla varianter ett fönster kan vara i sina utställningar. Men en "glasdelande" genomgående mittpost är inte ful på rätt ställe. Finns nog hos alla tillverkare på deras vridfönster.

AnneFi
En bekant berättade idag att hon hade sett traditionella utåtgående fönster där man kunde vrida runt hela rutan för att putsa enklare.
Någon som vet vilka tillverkare som gör dessa. Verkar ju jätte bra att komma så nära originalet som möjligt.
Jag tycker dessutom att fönster som man öppnar utåt är snyggast. :)

Har precis köpt nya fönster och i min tillverkares katalog fanns "sideswing" fönster. Det är fönster som öppnas utåt men kan roteras helt så att man kan putsa inifrån...Går att kombinera med vridfönster då de ser likadana ut utifrån enl tillverkaren. Dock vill jag tipsa om att handtagen kommer ju inte att sitta på samma plats! På alla mina fönstertittarvandringar har jag inte ens hittat fönster som ser snygga (=äkta) ut utifrån. Jag
hade satsat på 2-luftfönster (båda öppningsbara) men kolla hur bred mittposten blir. Kan skilja väldigt mycket. Sedan är det ju en prisfråga. Vågar inte skriva ut tillverkaren för enl reglerna måste man ha skrivit 50 inlägg eller varit medlem 1 år??? och jag blev det precis för att svara på detta:)

Traryd och velfac har sideswing fönster.

Har ni kollat vad det skulle kosta att låta göra riktiga träfönster av 40-tals-modell? Eftersom ni har känsla för husets estetik och nu ändå tänker lägga pengar på fönsterbyte så skulle det kanske vara värt den extra kostnaden så att ni får fönster som ser ut som originalen även på nära håll. Det handlar ju inte bara om mittstolpe utan även om profilering och fönsterhakar. För att inte tala om hur det knasigt det ser ut när fejkade tvåluftsfönster är öppna som vippfönster! Ni kan ju alltid sätta isolerglas i den inre bågen så får ni lite bättre värme-värde.

PS. Putsning av vindsfönster? Hur ofta gör ni det egentligen?

Redigerat:
AnneFi
Våra vindsfönster är JÄTTEskitiga.
Vinden ska för övrigt bli vårt sovrum och då vill man kunna se ut(eller kanske inte).

Vi Har en ganska begränsad budget. Typ 4000/ fönster

AnneFi
har tittat på fönster hos norlux.
verkar som att dom har tvålutftsfönster med sideswing,
någon som har någon erfarenhet av dom?

Kollar du på t.ex. Allmoges fönster så kan du ju få ett vridfönster med glasdelande mittpost och allmogeprofil på insidan. Då är man ganska nära ett tradionellt fönster fast som vridfönster om det nu är det man önskar. Antar att du inte skall ha spröjs då det inte finns på orginalritningen, brukar finnas både lös spröjs som snäpps fast (enklare att tvätta fönsterna) eller fast glasdelande spröjs, eller invändig spröjs.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.