Blir galen, får inte fönstrena att öppnas utan att dom där armarna/stagen/mittbeslagen tar någonstanns. Eller är det jag som är för petig? Det ända som går att justera är ju karmen. Det är Traryd Optimal som jag monterat och det är ju verkligen tight mellan karm och båge. Någon som har tips att dela med sig?

Går det inte att justera ut karmen så du får en större glipa mellan karm/ fönsterbåge?

Har monterat ett antal sådana, tyvärr verkar det vara ganska vanligt då gångjärnen nästan skaver mot varandra. Och som du säger är det väldigt trångt. Går fönstret bra men skrapar lite i gångjärnen så tror jag du får leva med det.
Eller ring teknisk support på Svenska Fönster i Edsbyn och kolla om dom har något tips.

Nu har jag experimenterat och fått till dom hyfst bra. Dom stora 14x13 var det mest problem med. Det är bara ett fönster som går helt tyst och mjukt och det är 10x13. Fick nöja mig med att stagen tar i varandra men inte i karm eller båge, men då fick jag bända för att få dom att gå fritt. Gjorde enligt monteringsanvisningarna med skackmått och raka karmar. Sen fick jag justera på känsla och skita i skackmåttet och att sidorna bångnade. Just det där att dra ut karmen för att få mer plats var lite lurigt. Karmskruvarna sitter väldigt långt in och det ville mer vrida i karmen är flytta hela sidan. Så om jag drog karmen mot glaset så blev det lite motsägelsefullt mer plats för stagen, till en viss gräns naturligtvis.

Summa sumarum så det fönster som blev bäst hade sämst skackmått, och jag hade hoppats att kavlitén skulle vara lite högre :S

Byt ut en av skruvarna som gångjärnen är fastskruvade med, ta en i mitten av fönstret. Skruven skall vara 4,5x 70 dra skruven genom gångjärn, genom karm och ut i regeln. Med den skruven dragen ställer sig karmen lite "toe out" och du får nån millimeter mer plats för gångjärnet.
Då kan du ha sidostyckena raka och de behöver ej bågna.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.