Snailman
Personligen får jag lite av samma känsla när pvc fönster kommer på tal som när för ett tag sen juice tillverkarna började skriva 'inget tillsatt socker' på sina förpackningar

Ungefär som om det fannns någon juice överhuvudtaget som har tillsatt socker (då får det nämilgen inte kallas juice...)

Det är ju en del som skriver att just deras prifiler är blyfria och allt vad det är...

thomas33 skrev:
Borka72 Ännu en som gör reklam för sin produkt och sitt företag, när det gäller PVC-fönster?

Märkligt sammanträffande, att när ett svenskt företag får tag i pvc profiler från Brügmann, VEKA, PRIMO, REHAU så blir det så otroligt mycket bättre än det blir i Polen! Mina PVC-fönster från ett Halmstadsföretag är tillverkade i Polen och har Brügmann-profiler och jag förstår då inte varför dessa skulle vara av sämre kvalité.
Den stora skillnaden är att PVC illverkas i olika kvalitet. Ral A och Ral B. Det är stor skillnad på dessa. De profiler som är godkända för användande i svensk tillverkning är kontrollerade och har PVC som är anpassat för vårt klimat. Denna PVC kommer ifrån Hydro Polymers i Stenungsund. Sen extruderas profilerna i Tyskland och skeppas tillbaka till de svenska tillverkarna. Så nej, bara för att prylarna ser likadana ut är det stor skillnad på inhemskt tillverkade och importerade PVC fönster.

erik_n Nu tror jag knappast att klimatet i södra Sverige är så mycket värre än det är i Tyskland och Polen. Så därför är det säkert helt riskfritt att köpa betydligt billigare polska fönster. Men jag begriper att svenska tillverkare som i all annan tillverkning vill framstå som något exceptionellt och unikt, trots att vi är med i EU.

Känns som att vi kommit från ämnet lite. Men jag sa aldrig att det var stora skillnader på klimatet. Den stora skillnaden ligger i den kemiska sammansättningen. Däremot tycker jag personligen att importerade fönster är jävligt fula. Tycker mina egna är relativt fula också. Men långt mycket bättre än många andra jag sett... Men det kan man ju leva med när man slipper målningen framöver. För att binda ihop säcken så menar jag att det är troligtvis ingen större skillnad på hur fönstren klarar sig, det finns en hel del som talar för och emot båda alternativen. Jag talar enbart för mig själv, som är nöjd med att ha betalat säkert 7ggr mer än importpriserna, men fått en produkt som jag vet håller måttet.

Ställer mig frågan till Kvalité RAL A och B.. Söker man på PVC-plaster och RAL är det färger man pratar om.. Så hade vart kul med en länk eller likande som förklarar RAL

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.