Imorgon kommer snön och ska montera två fönster, Jag har köpt karmskruv 90x70 från Gunnebo, men jag vet ju inte hur jag ska montera dom, kan någon hjälpa mig har funderat sedan igår men kan inte komma på hur man ska göra. Jag är helt nollställd, ska jag montera karmskruven innifrån karmen eller ska jag montera karmskruven i karmen innan jag ställer dit fönstret. Som ni förstår så fattar jag just nu ingenting, kan någon hjälpa mig SNARAST.

Ställ fönstret i öppningen på ett par klossar, t ex masonit, som är i våg. Lika springa uppe och nere. Kila fast fönstret på sidorna, kolla av med vattenpass. Skruva i karmskruvarna. Ta bort kilarna.

S
har du karmskruv verktyg då?

menar du en t-nyckel så ja det har jag. Problemet är ju att jag inte vet hur jag ska skruva i karmskruvarna

injonil skrev:
Ställ fönstret i öppningen på ett par klossar, t ex masonit, som är i våg. Lika springa uppe och nere. Kila fast fönstret på sidorna, kolla av med vattenpass. Skruva i karmskruvarna. Ta bort kilarna.

Ska jag skruva i karmskruvarna från insidan av karmen? ska jag borra eller något i stommen när jag ska skruva i dom eller ska jag skruva i hela bara

S
dsl har en bra länk så att du ser bilder också.

jo men jag fattar fortfarande inte ska jag borra i stommen också?

S
du måste inte borra i stommen. egentligen bara borra när det inte är trä.
om du vill borra så använd gärna en karmskruvsborr.

så jag skruvar i karmskruvarna innifrån karmen???

S
annars blir det konstigt för dig.

S
http://vimeo.com/14416258

en dörrkarm men du kanske får en uppfattning
du kan söka på montering fönster på youtube

Redigerat av moderator:
tackar allesammans

Glöm inte att borra ur bottendelen på karmskruvshålet om det inte är gjort. Du ska ha ett 14mm hål rakt igenom karmen. Gör du inte det kan du inte fullt ut justera karmskruven om du skulle behöva det.

S
brukar mest va bottenplugg på dörrar men det kan hända på fönster också.
varför finns den då där?? finns såna som gärna skruvar karmen med vanliga skruv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.