Hej

Vill man bara ha 1 nyckel i knippan så finns det, vad jag förstår, bara två godkända lås att välja på idag. Assa Connect 2002 och Dorma DL 9132

Så frågan lyder helt enkelt. Vilken ska jag köpa? Och någon som känner till någon kampanj eller liknande?

Finns faktiskt fler varianter:

Fas tvåfunktionslås (tillhållarlås)
+ Går att få fas omställbara fönsterlås på samma nyckel.
- Inga hänglås på samma nyckel.

Dejo tvåfunktionsvred.
+ Går välja en gammal bra assa hakregellåskista...
+ Fritt val av cylinder så man kan få hänglåsen på samma nyckel.
- Inga fönsterlås på samma nyckel till rimligt pris.

Skulle jag välja bleve det dejo, dorma eller fas. Faslåsen blir nog billigast per dörr för godkänd låsning men då blir det ju inte heller någon möjlighet till finesser som tex kopieringsskyddade nycklar tex.
Med cylinder kan man få alla finesser man kan önska men ett komplett lås blir ganska dyrt med dubbla cylindrar, dörrförstärkningsbehör, täckplåtar, dekorringar, handtag mm.

Connect 2002
+ Hänglås på samma nyckel.
- Klent.

Dorma
+ Hänglås på samma nyckel.

Finns säkert någon på forumet som har erfarenhet och kan upplysa om olika kombinationers övriga styrkor och svagheter.

Med ett SLUG + Ovalcylinder får man en combo som är likvärdigt fönsterlås med fas tillhållarnyckel, till likvärdigt pris till och med billigare om man inte väljer ASSAs cylindrar utan andra fabrikat baserade på 700 systemet. FAS duo som jag misstänker att föregående inlägg även behandlar så skulle jag nog säga att det är rent skräp. FAS har själva sagt att det är ett lås de gärna vill glömma.

Men skulle jag säga nått så skulle jag ex välja Dormas Kista med Assa runt cylinder i 700 serien, Fönsterlås SLUG med valfritt billigt fabrikat av oval 700 serie cylinder. Dessa cylindrar köps först och sedan väljer man samma delning på Assa-cylindern

Höll ju på att glömma Fas 479 också.. Vilket också är ett skitlås som gärna går i baklås pga en designmiss i hur tillhållarnas fjädrar rör sig.. Sen lider vredet av ett problem som också kan göra att det går i baklås..

Snailman
dorma säljs ju på biltema ganska så billigt gissar jag (jämfört med assas)

Tur att någon kan detta rent praktiskt och vet att berätta att de FAS-liga låsen ska lämnas att vila i butikshyllan och att det gäller att vara slug... d^_^b

Vill man kunna släppa in hantverkare och leverantörer tex i källare utan att de kan gå in i öviga huset med något slags huvudnyckelsystem?
Jag tycker det är kanonbra för då måste jag inte ta ledigt från jobb och vara hemma och vänta en halv dag. Kopieringsskyddade nycklar är väl nästan nödvändiga isåfall, men kolla hur länge skyddet räcker innan det kan göras nyckelkopior.

Köper man alla cylindrar på en gång och beskriver vad man vill ha och hur det ska fungera kan nog de flesta låssmeder och även internetföretag ge förslag på lösning och vad det skulle kosta.
(När jag köpte lås kom min lokale låssmed i efterhand och påpekade att det där hade även han kunnat sälja...)

Bra det där att köpa billigare fönsterlåscylindrar (de ska ju inte öppnas så ofta ändå) av annat fabrikat och så kvalitetsfabrikat till dörrarna eftersom det ju går att få samma nyckelprofil ifall man väljer avstå finesser och kopieringsskydd.

Finns lösningar med nyckeltub i dörren om man så önskar. Då kan man ha en helt egen cylinder med en helt egen nyckel till tuben, och så hänger man på husnyckeln de få gånger man har en hantverkare som kommer. Klart den billigaste lösningen. Om man vill slippa från nyckelsystem (Vilket plockar på priset en hel del faktiskt)

Vill man dock ha ett system finns ASSA10vilket är en cylinder med hantverksläge, som tillåter att hantverkaren låser upp och låser en gång. Vilket fungerar så att de gånger man vill släppa in en hantverkare så låser man och tar ut nyckeln i klockan 10 läget. När hantverkaren har låst om sig är cylindern återställd till läge kl 12 och hantverksnyckeln slutar fungera

Assa10 verkar ju genialiskt och enda kruxet med 10-an är väl att hantverkaren måste ha lunchlådan med sig för han kan inte låsa och återkomma efter lunchen. Men med den regelbundet återkommande sotaren är det ju ok med!

Finns assa10 till annat än twin? Menar alltså till 'vanliga' nyckelprofiler där man också kan köpa cylindrar av billigt märke för tex fönstren.

Vet någon var man kan få tag i ett större antal billiga cylindrar med lika låsning? Annars är ju en viss större internetsajt ett bra tips om man kan vänta lite och tänka sig beg. (Kanske via bulvan då...)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.