48 041 läst ·
19 svar
48k läst
19 svar
Polska fönster - efter några år
Sida 1 av 2
Jag har läst en del trådar om PVC fönster och är fortfarande tveksam om jag ska välja Kronfönster eller ex. Termoplus. Jag har läst att polska PVC fönster kan bli fula efter några år, då de använder billig plast till skillnad från de svenska företagen (RAL B). Därför vore det spännande att höra vad ni som har haft polska PVC fönster i några år tycker om dem nu.
För och nackdelar med Kronfönster/Termoplus enligt mig
Kronfönster:
+ Man kan åka ut och titta på dem i Stockholmsområdet.
+ Känns som ett seriöst företag om någonting skulle vara fel.
+ RAL A klassat
- Dyrare än Polska.
- Måste anlita hantverkare för att utföra jobbet, då jag inte fixar det själv.
Termoplus:
+ Väldigt billigt, billigare inkl. montering genom polska arbetare som kommer hit, än materialet från Kronfönster.
- Osäkerhet om någonting går fel.
- RAL B klassat (Class A)
För och nackdelar med Kronfönster/Termoplus enligt mig
Kronfönster:
+ Man kan åka ut och titta på dem i Stockholmsområdet.
+ Känns som ett seriöst företag om någonting skulle vara fel.
+ RAL A klassat
- Dyrare än Polska.
- Måste anlita hantverkare för att utföra jobbet, då jag inte fixar det själv.
Termoplus:
+ Väldigt billigt, billigare inkl. montering genom polska arbetare som kommer hit, än materialet från Kronfönster.
- Osäkerhet om någonting går fel.
- RAL B klassat (Class A)
Vi köpte fönster från Bra Fönster AB för 2 år sedan och dom är fortfarande fina ! Svenska pvc-fönster hade för vår del kostat 200 000 kr mer och var absolut inget alternativ . Vi köpte 27 fönster/dörrar + 3 myggfönster + 3 dörrbromsar för 100 000 kr . Hade vi kunnat testa dörrbromsarna innan köp hade vi inte köpt några , dom gör ingen skillnad på plats , tyvärr .
Enligt dom själva ligger fabriken i Småland. Sedan tror jag att detta ändrades för ett par år sedan, dvs. Dom hade först allt från Polen men tillverkar numera allt i Småland. Jag kan såklart ha fel, men det är så jag uppfattat det.
Jag skulle gärna vilja hålla liv i tråden och höra flera erfarenheter från er som har haft pvc-fönster ett par år. Är ni fortfarande nöjda?
Vi funderar på att byta ut 16 fönster i vår villa plus en altandörr och är inne på pvc-fönster enbart beroende på kostnaden. Utseendemässigt så tycker vi inte att det skiljer så mycket mellan träfönster och plastfönster. Däremot så skiljer det sig ju mycket kostnadsmässigt. Frågan är ju hur bra fönstren är om 5-10-15 år?
Vi funderar på att byta ut 16 fönster i vår villa plus en altandörr och är inne på pvc-fönster enbart beroende på kostnaden. Utseendemässigt så tycker vi inte att det skiljer så mycket mellan träfönster och plastfönster. Däremot så skiljer det sig ju mycket kostnadsmässigt. Frågan är ju hur bra fönstren är om 5-10-15 år?
Jag har haft mina i två år nu. Köpte från menta fönster. Hur fina som helst och funkar bra. Använde dock fogskum från byggmax när jag satt fast dem. Fick göra om allt nu i somras då fogskummet därifrån är helt värdelöst.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 878 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 878 inlägg
Jag fogskummade fönster med Byggmax skum både 2005 och 2007. Har inte upptäckt några problem. Inte ens de fönster som inte blivit sadlade än och fogen varit blottad. Vad hände för dig?gubblurven skrev:
Jag har monterat PVC-fönster i olika omgångar från 2004 och fram till 2010, i de flesta fall med Byggmax fogskum. Inga problem med det för min del. På vilket vis uppfattar du fogskummet som värdelöst?gubblurven skrev:
Har en vikdörrsvägg och ett fönster köpt via polenshopping för två år sedan. Vi är toknöjda med fönstrena.
Blir mer i från samma när vi byter resterande fönster.
vi har dubbelfönster med vädringsfönster i mitten tänkte byta ut mot två stora, ett fast och ett öppningsbart. tillkommer även två mindre fönster och en altandörr.
offerten ligger nu på 25 tusen plus 5 tusen i frakt. det är dock U 1,0
offert på U 0,5 ligger på 37 tusen plus frakten.
Det enda som jag missade var att karmen bygger en hel del på vikdörrsväggen. skulle haft den 15 cm högre så hade livet varit kalas.
Blir mer i från samma när vi byter resterande fönster.
vi har dubbelfönster med vädringsfönster i mitten tänkte byta ut mot två stora, ett fast och ett öppningsbart. tillkommer även två mindre fönster och en altandörr.
offerten ligger nu på 25 tusen plus 5 tusen i frakt. det är dock U 1,0
offert på U 0,5 ligger på 37 tusen plus frakten.
Det enda som jag missade var att karmen bygger en hel del på vikdörrsväggen. skulle haft den 15 cm högre så hade livet varit kalas.
Du får förstå att jag och andra på forumet blir misstänksamma när nykomlingar börjar göra "reklam" för vissa produkter.
Jag tycker ändå att det är märkligt att mina Brügmann-profiler har skyddstejp med Brügmanns logotype om de inte skulle motsvara Brügmanns kvalitetskrav, vart de än är extuderade. Hur kan jag då till 100% veta att inte de svenska tillverkarna också vänder sig till polska pofiltillverkare?
Jag tycker ändå att det är märkligt att mina Brügmann-profiler har skyddstejp med Brügmanns logotype om de inte skulle motsvara Brügmanns kvalitetskrav, vart de än är extuderade. Hur kan jag då till 100% veta att inte de svenska tillverkarna också vänder sig till polska pofiltillverkare?
Har du något belägg för (det underförstådda) påståendet att polska fönster är sämre än svenska? Ett test från något oberoendeBorka72 skrev:
institut eller liknande? Eller är det bara din personliga åsikt/fördom du ger uttryck för?