18 315 läst ·
6 svar
18k läst
6 svar
Hur göra rent glaset på fönster som har fläckar från grundolja, färg etc.?
Jag har ett nytt fönster som jag har grundoljat och målat med fönsterfärg. Självklart så har det ju blivit lite fläckar på glaset av grundoljan och även lite av fönsterfärgen. Hur gör jag rent glaset? Med rödsprit? Lacknafta? :x
Jag skulle börja med att skrapa/skära bort det mesta med en rakbladsskrapa. Sen borde lacknafta eller förtunning ("thinner") funka till det sista. Beror på typ av kladd. Testa vilket lösningsmedel som funkar bäst.
Börja med såpa där du har olja och sedan lösningsmedel, enligt tidigare inlägg där även terpentin kan fungera och sista hand en skrapa och då helst av plast. Fönstertillverkar avråder från metall, t.ex. rakblad, då det ger microrepor. Behöver du använda rakblad så blöt rutan så du inte skrapar på torr yta.
Å tusan, bra varning.AndersS skrev:
Jag trodde det var säkert eftersom bland annat spishällar rengörs med rakbladsskrapa. Men de har kanske/troligen/rimligen en tåligare glassort.
Om man fuktar ytan och har ett nytt rakblad är det inga problem att ta bort färg mdet sättet, resten polerar man bort med Sidol eller liknande.
Medlem
· Gävleborg
· 153 inlägg
Blästra med bakpulver! Klart lättaste sättet att få bort det UTAN att repa underliggande. 
Klicka här för att svara