För att spara lite tid tog jag beslutet att kapa panelen med cirkelsågen vilket resulterade att det inte blev 100 tätt mellan droppbrädan och panelen. Oftast antar jag att man ställer panelen på brädan så det blir helt tätt. Jag har kapat panelen i 15grader. Det jag är rädd för är att vatten kanske tränger in bakom om det blåser kraftigt.
Så frågan är, ska jag låta springan vara, täta med fogmassa eller plocka ner och byta panelen över samtliga fönster?

• DSC_0120.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om inte jag har helt för mig så ska det absolut vara lite luft mellan. Själv lät jag det vara ca 10 mm. Detta för att panelen ska släppa vattnet. Täta alltså inte. Släpp gärna upp panelen mer istället.

Om man har en plåt som överbleck där plåten är uppförd under panelen ska det nog vara luft. det jag är lite tveksam till om man tänker likadant i detta fallet. Om regn ligger på ordentligt och trycks inåt så finns ju ingen uppvikt plåt som skyddar?
Men jag har sett båda varianterna tror jag, både där panelen står på droppbrädan och där man lämnat några mm.

Är det frågan om någon sorts byggnadsvård när du inte sätter stänkbleck?

Hoppas du har haft på grundolja och målat ändträt så inte panelen kommer att spricka.

Protte

Tycker helt enkelt att plåt inte passar på ett hus från 1800 talet... Och ja ändtrtät kommer oljas och målas innan droppbrädan fästs för gott...

Men den brädan ser tryckimpregnerad ut...........

Protte

prototypen skrev:
Men den brädan ser tryckimpregnerad ut...........

Protte
Ja det är den...

Någon mer som har någon idé?

Om man har överbleck lämnar man luft. Om man gör som TS måste det vara tätt. Grundolja, foga, på med mycket färg.

Jag har gjort som du och jag grundmålade allt innan montage. Fogade alla eventuella springor med latexfog efter montage sedan målade jag alltihop.

då får det bli så.

testade en alternativ lösning. tog en remsa av tjärpapp som jag vek upp bakom panelen och sedan ut ett par cm ner på droppbrädan. Limma tjärpappen med lämpligt lim dikt an mot droppbrädan.

vad tror ni om den?

öringen skrev:
testade en alternativ lösning. tog en remsa av tjärpapp som jag vek upp bakom panelen och sedan ut ett par cm ner på droppbrädan. Limma tjärpappen med lämpligt lim dikt an mot droppbrädan.

vad tror ni om den?
Super !

Någon som har tips på vad man skulle kunna använda för lim/fog för att fästa pappen mot den tryckta droppbrädan?

Butylfog fäster mot det mesta och torkar inte och blir hård som vanliga fogar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.