För att spara lite tid tog jag beslutet att kapa panelen med cirkelsågen vilket resulterade att det inte blev 100 tätt mellan droppbrädan och panelen. Oftast antar jag att man ställer panelen på brädan så det blir helt tätt. Jag har kapat panelen i 15grader. Det jag är rädd för är att vatten kanske tränger in bakom om det blåser kraftigt.
Så frågan är, ska jag låta springan vara, täta med fogmassa eller plocka ner och byta panelen över samtliga fönster?
Så frågan är, ska jag låta springan vara, täta med fogmassa eller plocka ner och byta panelen över samtliga fönster?
Om man har en plåt som överbleck där plåten är uppförd under panelen ska det nog vara luft. det jag är lite tveksam till om man tänker likadant i detta fallet. Om regn ligger på ordentligt och trycks inåt så finns ju ingen uppvikt plåt som skyddar?
Men jag har sett båda varianterna tror jag, både där panelen står på droppbrädan och där man lämnat några mm.
Men jag har sett båda varianterna tror jag, både där panelen står på droppbrädan och där man lämnat några mm.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Är det frågan om någon sorts byggnadsvård när du inte sätter stänkbleck?
Hoppas du har haft på grundolja och målat ändträt så inte panelen kommer att spricka.
Protte
Hoppas du har haft på grundolja och målat ändträt så inte panelen kommer att spricka.
Protte
Produkter som diskuteras: "byggnadsvård"
Byggnadsvård för lägenheter
Renovera din lägenhet tidstypiskt
478 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Men den brädan ser tryckimpregnerad ut...........
Protte
Protte
Om man har överbleck lämnar man luft. Om man gör som TS måste det vara tätt. Grundolja, foga, på med mycket färg.
Klicka här för att svara