4 663 läst ·
19 svar
5k läst
19 svar
Nybyggt hus - stort avstånd mellan terrassdörrarna. OK?
Även om dörrarna tillverkats på beställning så borde väl Rationel tillverkat dörrarna tillsammans med karmen och i så fall som en enhet? Så som KnockOnWood är inne på ovan så borde inte hantverkaren kunnat påverkat det där? Då skulle de ju ha gjort rätt mycket åverkan på karm/gångjärn för att få till den där glipan.enginolo skrev:Jag tycker också det borde finnas en list. Jag frågade Rationel och de delade uppfattningen, men de poängterade också att alla terrassdörrar tillverkas på beställning och hänvisade till hustillverkaren. Jag vet således inte om det är ett fel och min hustillverkare är dåliga på att ta ansvar.
Hur kollar jag upp vad som gäller?
Eller är det så att Rationel levererade dörrarna och husbyggaren byggde karmen? I så fall är det ju husbyggaren som mätt fel. Lite märkligt dock om det ser likadant ut på alla fyra dörrpartierna...
Alldeles oavsett så är det ju egentligen husbyggaren som du ska kräva på en lösning, oavsett vem som gjort vad, för jag antar att du inte beställt karmen från en leverantör och dörren från en annan?
Personligen hade jag velat ha en justering av karmen inklusive allt som detta medför så att glipan försvinner, de lister som förmodligen redan sitter där kan göra sitt jobb så att det inte blåser in samt risken för inbrott försvinner utan att en förfulande list behöver monteras. Naturligtvis på husbyggarens bekostnad.
Hur är det med ens möjligheter att begära åtgärd på något som besiktningsmannen godkänt? Man borde väl kunna överklaga eller begära en ny besiktningsman om man anser att den första inte gjort ett bra arbete? Om man kan det, vem betalar?
Redigerat:
Dörrarna är ju tätade på insidan.
http://www.rationel.dk/media/21642/54884_RVD_Katalog_2013_komplet_lowres.pdf
Kolla sektion 5 längst ner på sidan 84
Precis som en vanlig enkeldörr är.
Jag har då aldrig sett en utåtgående ytterdörr som inte har en glipa mellan dörrblad och karm på utsidan.
http://www.rationel.dk/media/21642/54884_RVD_Katalog_2013_komplet_lowres.pdf
Kolla sektion 5 längst ner på sidan 84
Precis som en vanlig enkeldörr är.
Jag har då aldrig sett en utåtgående ytterdörr som inte har en glipa mellan dörrblad och karm på utsidan.
Redigerat:
Jo, det är klart det måste finnas någon glipa, fast 9 millimeter är ju rätt mycket.... Sen skriver ju TS att det blåser rätt in med undertryck i huset. Oklart iofs hur mycket undertryck det ska vara för att det ska blåsa in....
Anyway, jag har lite svårt att se vad som är utsida och insida på ritning men misstänker att ner är ut? Glipan skulle då vara där det på ritningen sticker ut något, vad det nu är...? Finns ju inga mått på ritningen men det känns ändå som att glipan på ritningen inte borde vara 9 mm i verkligheten...? Ja int vet ja! Svårt att säga när man inte kan "känna" på dörren själv. Det säkraste för TS är väl förmodligen att försöka få information från Rationel om hur stor glipan borde vara, huruvida det kan saknas någon list eller om något annat fel har uppstått. Vilket TS verkar ha gjort redan...
Anyway, jag har lite svårt att se vad som är utsida och insida på ritning men misstänker att ner är ut? Glipan skulle då vara där det på ritningen sticker ut något, vad det nu är...? Finns ju inga mått på ritningen men det känns ändå som att glipan på ritningen inte borde vara 9 mm i verkligheten...? Ja int vet ja! Svårt att säga när man inte kan "känna" på dörren själv. Det säkraste för TS är väl förmodligen att försöka få information från Rationel om hur stor glipan borde vara, huruvida det kan saknas någon list eller om något annat fel har uppstått. Vilket TS verkar ha gjort redan...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden