10 708 läst ·
4 svar
11k läst
4 svar
Värmetålig plexiglas i bastu?
Har byggt en vedeldad bastu på tomten som jag monterat två st tvåglasfönster i. Fungerade kanonbra ända tills jag en vinterkväll då det var -20gr ute skulle värma upp bastun och det övre fönstret sprack. Antingen av att det blev för varmt (snabb uppvärmning) då kaminen står nära fönstren och rökröret är ca 30cm från glasrutan (vanligt glas... typ 2mm).
Men rutan sprack då jag öppnade dörren och skulle gå in i bastun. Så det måste ha varit en kombination av värme/tryck då dörren öppnades. Plus att fönstrena satt bara provisoriskt med några fästpunkter så hela ramen kunde röra sig några mm...
Nu till frågan. Jag har blivit erbjuden plexiglas till en billig peng och tänkte kolla om det är nån som vet vad det är för värmetålighet på såna? Finns säkert olika men finns det risk att "vanlig" plexiglas smälter vid för hög strålningsvärme från ett rökrör i en bastu?
Men rutan sprack då jag öppnade dörren och skulle gå in i bastun. Så det måste ha varit en kombination av värme/tryck då dörren öppnades. Plus att fönstrena satt bara provisoriskt med några fästpunkter så hela ramen kunde röra sig några mm...
Nu till frågan. Jag har blivit erbjuden plexiglas till en billig peng och tänkte kolla om det är nån som vet vad det är för värmetålighet på såna? Finns säkert olika men finns det risk att "vanlig" plexiglas smälter vid för hög strålningsvärme från ett rökrör i en bastu?
Jo, det finns självklart härdat glas som klarar hur mycket värme som helst men det kostar ju mer än hela bastun. Kan inte flytta kaminen och vill inte bygga igen mina fönster för det är ju bra mysigt att kunna se ut.
Nä det kanske går bra.. Om du kommer över billigt plastglas så kan man ju prova. Men om nu glaset inte höll, så borde det ju ändå vara ganska varmt.
Tänk på att plasten rör sig ganska mycket vid temperaturväxlingar
Är det dubbelglas i rutan?
Om inte så kanske det kan lösa problemet. Då blir inte temperaturskillnaden för varje ruta så stor.
Tänk på att plasten rör sig ganska mycket vid temperaturväxlingar
Är det dubbelglas i rutan?
Om inte så kanske det kan lösa problemet. Då blir inte temperaturskillnaden för varje ruta så stor.
Klicka här för att svara