Hej!

Finns det dörr eller något annat som bara kan öppnas inneifrån? Tänker på källardörren. Då tjuvarna lätt kan bryta upp dörren. Tack för alla svar!:rolleyes:

Ja, dörrhandtag med bricka på andra sidan finns att köpa. Gå till någon av dom större byggvaruhandlarna så får du vad du söker.

Men dörrhandtag bryr sig inte tjuvarna om. :) De bryter ju upp dörren med kofot.

Varför inte bara montera en spanjolett på insidan av dörren. Vilket gör att du får låsning uppe och nere på dörren. Montera med genomgående vagnsbult så blir det en ganska stark infästning förutsatt att dörren är i hyfsat skick. Typ denna: http://www.lasshop.se/index.php?route=product/product&product_id=81270013

Så har jag det på ett par dörrar som jag låser inifrån. För vid inbrott brukar man köra kofoten vid handtaget/låset men med spanjolett stängning så blir det så mycket svårare.

Om du sen kompletterar med en heltäckande brytskena på utsidan så blir det relativt svårt att bryta också. Dessa hittar nog billigast här http://www.biltema.se/sv/Hem/Sakerhet-och-larm/Dorr-och-fonster/Brytskydd-87298/

Redigerat:
  • Gilla
r3tina
  • Laddar…
Tack Oceanis! Väldigt intressant!!

1. Men var skaffar man spanjolett? Sökte på google men hitta knappt något.
Kanske bättre köra med bladregel upp och nere?

2. Brytskena låter bra! Stoppar den verkligen kofoten? Om tjuven slår upp lite av kanten av skenan (med skruvmejsel) och sen använder kofoten?

Redigerat:
Kanske inte en bladregel som normalt är lite klen men vanliga rejäla reglar uppe och nere går lika bra. Fästes gärna som jag föreslog med genomgående vagnsbult för annars blir infästningen lite klen.
Spanjoletten är bara bekvämare att öppna för den late :)

Brytskyddet bockar du aldrig upp med en skruvmejsel....omöjligt.
Det är också konstruerat så att plåtarna blir överlappande när dörren är stängd så du kommer inte in med verktyg i springan mellan dörr och karm. Dessa brukar kosta mer än det dubbla hos låssmeder därför rekomenderade jag länken. Skillnaden är att Biltemas är vit och de hos låssmeder brukar vara galvade.

• Gilla
r3tina
  • Laddar…
Man stoppar inte tjuven, man försvårar för dem. Vill de verkligen komma in slår de sönder ett fönster, borrar sönder låset eller liknande. En brytskena gör att det blir besvärligare, och tjuven går förhoppningsvis vidare till ett annat hus.

Redigerat:
  • Gilla
r3tina
  • Laddar…
Om du inte tycker det är jobbigt så hade jag valt 4 skjutreglar placerade uppe resp nere på de två stående karmstycken.
Då slipper du bakkantstift och det blir samtidigt jobbigt att bryta upp så mycket utifrån.

• Gilla
r3tina
  • Laddar…
Garageregeln är den som är smidigast och billigast att köpa. Tar den bara ordentligt över och nedre kant, så försvårar det betydligt alla försök till inbrott.

• Gilla
r3tina
  • Laddar…
Tack för svaren!

Känns som garageregeln kommer böjas lättare än skjutreglarna. Får se hur många jag sätter :). Två uppe, två nere, en på varje sida kanske :P Dock kommer man in med xya :/ Hur hindrar jag det? :) Grindgaller är väll dyrt?

Om du är rädd för det hade jag fått tillkapat en 0,75-1 mm vanlig plåt som täcker insidan på dörren. Den monterar du med skruv längs kanterna innan du monterar dina skjutreglar. . Det kostar inte speciellt mycket och hindrar det du är rädd för. Man kan hugga upp detta men det blir bara en massa hack/hål som du inte tar dig igenom.
Så gör man om man skall ha tex en klass 3 vägg för ökad säkerhet. Då lägger man plåten mellan osb och gipset. Dörrar förstärks med plåt på insidan.

Billigt och ökar säkerheten. Bara att måla så har du en snygg slät insida på dörren.

Reglerna kräver iofs 1,5 mm för att komma upp i klass 3 för dörr. Men det ökar vikten och behövs inte om du inte har detta som krav pga att det är en säkerhetsklassad byggnad.

Alla inbrott har en tidsfaktor inblandad dvs en normal inbrottstjuv som skall göra ett normalt villa inbrott gör detta på ett par minuter. Om han/hon skall ägna lång tid på att hugga sig igenom något så går man till nästa hus istället.

Redigerat:
  • Gilla
r3tina
  • Laddar…
Sätt en säkerhetsdörr på insidan....

Enk Projektet skrev:
Sätt en säkerhetsdörr på insidan....
Men då börjar det kosta :)
En bra säkerhetsdörr kostar 10-15 tusen minst för innerdörr klass 3. Då är det bättre att sätta den direkt där den gamla dörren sitter men naturligtvis med ytterliggare pengar.

oceanis skrev:
Men då börjar det kosta :)
En bra säkerhetsdörr kostar 10-15 tusen minst för innerdörr klass 3. Då är det bättre att sätta den direkt där den gamla dörren sitter men naturligtvis med ytterliggare pengar.
Ett alt är kanske en gallerdörr.... kan nog en lokal smed fixa till ett bra pris.....

• Gilla
r3tina
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.