Jag undrar om drevtejp. när man läser om den står det att den expanderar till 30mm på ett par timmar.
Jag har tänkt att använda den över överskåpen i tvättstugan. Jag har nämligen en glipa mellan skåpen och taket på 1cm ungefär. Min tanke var då att ta självhäftande drevtejp och sätta där. Men expanderar den30 mm blir det ju problem för jag antar att den tar vägen någonstans när den expanderat 10 mm och det tar stopp mot taket eller? Buktar den utåt ? Sedan är min fråga kan man ha den synlig eller ska man sätta in den en bit och sedan latex fog utanför? Eller har någon annan en ide hur jag ska fylla denna fog? Sorry för rörigt hoppas någon förstår.

• image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Syns den glipan när luckorna kommer på? Svårt o säga så här men jag hade nog låtit bli o sätta något där överhuvudtaget.

Drevtejpen expanderar upp till 30mm, den är ju som skumgummi så den pressar inte bort nåt.

Den bottningslisten vore ett alternativ men drevtejpen är ju samma sak igentligen bara lättare att få dit.
Ja den syns framförallt blir det nog dammigt och inte så lätt att dammsuga där.
Ja nu har jag tillockmed hittat en drevtejp som inte expanderar så mycket samt är samma märke som lokala bygghandeln har. Denna http://www.danalim.se/produktkatalog/bygg/fogband/expanderande-fogband-F600/ så jag kommer nog att köra på denna om ingen kommer med något annat förslag

Den expanderar väldigt mjukt tills det tar stopp. Därför är den bra när man ska täta lite ojämna springor. Det är absolut inte som fogskum på sprayflaska som expanderar med kraft åt alla håll. Fogbanden liknar mer sådana där hörselproppar som man klämmer ihop och stoppar i örat.

Ett tips är att lägga fogbandet i kylen en stund innan du ska montera. Då expanderar det långsammare och du får lite extra tid på dig.

Biltema har expanderande fogband till bra pris.

Detta får min lokala bygghandel ta hem genom danalim som är deras märke. så disskutionen kring biltema eller ej är ej intressant för mig. Men kan vara bra för någon annan att veta kanske. Det kan inte skilja så jävla mycket i pris och då är det smidigt att åka 1km kontra 7 mil till biltema!

Stefan N skrev:
Med tanke på vad man får på Biltema så är det inte så bra pris, 15mm bred bara för 69:- mot att köpa riktig som denna för 99:-
I detta fallet kanske det kan kvitta men till fönstermontage som det är tänkt för är Biltemas inte prisvärda alls.
[länk]
Men man får hålla isär begreppen. Drevband är istället för drev och fogband är som en bottningslist eller istället för en utvändig fog.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.