Jag skall köpa fönster för en bra bit över 100 000 kr. Har i princip bestämd mig för fabrikat, nu måste jag bestämma mig för var jag skall köpa dem.
Skall jag köpa dem där jag tycker bäst om att handla, eller kan det vara så mycket att spara att jag borde fråga två-tre olika?

Konkurrensen är hård så att bara gå till en handlare är väl kanske dumt. Sen kanske man vill gynna sin "egna handlare" bara för att de är ärliga,kunniga och alltid ställer upp mm.
Men ta in fler offerter, skiljer det inte så mycket kan man man ju ta sin gamla vanliga men skiljer det 10.000 så kan man ju göra något roligare för dem.
Vad för fabrikat har du tänkt?

Om jag frågar flera tycker jag det är moraliskt viktigt att köpa där de sträcker sig längst för att få mig som kund.

Just nu är det 80 % för Traryd, 15 % för Tanum och 5 % öppet.

Självklart ska du fråga flera!!!!!

MathiasS skrev:
Självklart ska du fråga flera!!!!!
Absolut, finns ingen anledning att inte fråga fler.

1. Ta in offerter från flera, minst 3
2. Prata med den som har lägst pris och säg "Jag vill ju gärna handla av er eftersom jag alltid har fått så bra service genom åren, men då måste ni ner 10% till"
3. Köp

Om du vill ha en offert där frakten är inkluderad, skriv det då i offertförfrågan. Det blir enklare att jämföra priserna då.
Tänk även på att det kan gå att få ner priset genom att förhandla om garantitiden. Om de har 5-års garanti men du kan nöja dig med 2-år så kan du få ner priset rejält.

Frakten bör vara en del av offerten, men garantitiden förhandlar jag inte om.

Skall du montera själv, då är garantitiden förmodligen inte förhandlingsbar om det ens finns någon. Däremot så är det vanligt med 10 år på glaskassetten från tillverkaren av kassetten.
Har du ingen byggfirma du känner som du kan lägga en offert igenom för dom får betydligt bättre rabatter en du som privatperson.

Är inte det en myt att företag får bättre rabatter än privatpersoner, i alla fall på byggmaterial?
När jag byggde så fick jag fri tillgång till en byggfirmas rabatter (vi är släkt), men trots att denna firma är näst största kund hos en av stadens byggvaruhandlare så kunde jag få bättre priser som privatperson när jag frågade runt och jämförde.
Min erfarenhet är att det handlar om hur man frågar, att man går in hos handlaren, presenterat sig, skakar hand och har ett färdigt underlag på material som man räknar med att köpa inom den närmaste framtiden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.