Jag är i farten med att göra bostadsyta av en större del av mitt nuvarande garage. Hus och garage är bägge byggda av lättbetongblock (Yxhult) år 2001 och har putsad fasad.

Jag vill göra ett hål för ett fönster på garagets ena kortsida (markerad med röd text i bild), men dels känner mig väldigt osäker på vad som är möjligt utan rätt stora ingrepp för avväxling och dels undrar jag hur putsen kommer klara av det.

Helst skulle jag vilja göra ett hål som är 1800x1100 mm (b/h), men jag är beredd på att göra det betydligt mindre och/eller smalare om det skulle underlätta betydligt (t ex 600x2000, cirkulärt 800 etc).

En konstruktör/byggare kommer kontaktas inför genomförande av detta, men vill kolla om det är någon av er som gjort motsvarande manöver och som möjligen kan komma med någon kreativ lösning - något som kanske inte min egen konstruktör skulle tänka på? Jag förstår att det inte går att svara exakt utan beräkning, men vill ändå se vad jag kan få för kloka tankar till svars. ;)

Lite övriga uppgifter:
  • Lättbetongvägg 200 mm
  • Tjockputs 20 mm
  • Fackverkstakstolar 22 graders lutning (gröna linjer i bild)
  • Innerväggen i bild är inte bärande
  • "Tungt tak" med isolering och lerpannor, men bor i tämligen snöfria Skåne

Så lite frågor:
  1. Krävs avväxling oberoende av storlek på fönster?
  2. Om avväxling krävs, finns det alternativ till vanlig lättbetongbalk med lika tjocklek som vägg, t ex I-balk av stål på halva djupet eller avväxling uppe bland takstolarna eller något annat? (Det jag egentligen undrar är om det finns någon lösning som gör att jag slipper putsa om ovanför fönstret eller behöver lyfta upp taket?)
  3. Går det att genomföra en sådan här håltagning utan att (riskera att) behöva putsa om runt fönstret eller väggen i övrigt?

Garagerum_söder_planlösning.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.