Håller på och ska handla lite fönster. Det känns som att det verkligen är djungel!?

Jobbar i branschen och då är ju alltid materialen beställda eller så har kunden bestämt vid mindre byggen. Så har inte satt mig ner och jämfört så mycket tidigare..

Har mest arbetat med SP och Elit och tycker väl SP är trevligast.
Dock har jag sett nu att det kan skilja mkt i prisspannet på likvärdiga fönster med samma garantier o.s.v
Så frågan är om man ska lita på de man är van vid?

Nu ska jag till och bestämma mig och vill således stämma av lite med Er här på forumet om diverse modeller och fabrikat. Jag kommer att göra träfönster med alu utsida.

Dela gärna med Er av de fönster ni skaffat. För och nackdelar.

/Ove

Har monterat tusentals och åter tusentals SP/Traryd och tyckte de var ok vid den tiden dock ganska mycket fix för att de skall gå perfekt. Dörrarna är sådär och hänger garanterat ner sig efter ett tag och skrapar mot slutblecken. Dock väldigt snygga på utsidan. Finishen på insidan kunde varit bättre. Tillverkarens hyvlar verkar bli till åren och man kan se vågigheter i hyvlingen. Plus är att de har fint virke och inga urborrade kvistar på A-ytor.
Elit lever lite väl mycket på sitt namn. Gillar inte att de borrar ur kvistar speciellt inte på laserade fönster vilket ser för j-vligt ut. Ok fönster i övrigt men inga supergrejer som de gärna tycker själva. Monterar bara norska fönster numera pga bra mycket bättre kvalitet.

Tackar för dina erfarenheter! Norska fönster är säkert ej tokigt! Märke o leverantör du rekommenderar? Hur står de sig i pris kontra de modeller vi diskuterat nu?

Några som har referenser om skånskas fönster?

HaspAllan skrev:
Tackar för dina erfarenheter! Norska fönster är säkert ej tokigt! Märke o leverantör du rekommenderar? Hur står de sig i pris kontra de modeller vi diskuterat nu?
Nordan fönster är riktigt bra och stabila. Ligger i samma prisklass som övriga tillverkare.

• Gilla
HaspAllan
  • Laddar…
Jag har precis beställt Traryd (samma som SP men annan profil) till nybygge. Detta pga priset, gick att få nästan 40% rabatt via kampanj i juni/juli.

Annars hade jag valt nog valt Ekstrands, deras konstruktion med dolda öppningsbeslag och praktiska hakar för att öppna i olika vinklar var tilltalande. Bra och trevlig säljare i Malmö.

Elit hade en kampanj i påskas som jag missade. Skulle jag beställt just då hade de legat bra till.

Jag kollade upp referenser på olika märken från snickare. Velfac var no-go, besvärligt att montera men populärt hos arkitekter. Elit, SP/Traryd, Ekstrands med flera större märken var alla rätt likvärdiga att montera så rekommendationen var att låta andra faktorer än just monteringen styra.

Kolla också upp tillvalen som laminerat glas, solskydd, bättre u-värde, annan kulör etc. De skiljer en hel del. Traryd hade i mitt fall kulören (antracit-grå) som standard-kulör.

• Gilla
HaspAllan
  • Laddar…
Nån som köpt fönster från Min Dörr?
Priserna ser OK ut men hur är kvalitén?
Svensktillverkat behöver ju inte betyda att det är problemfritt.

Kan upplysa om att Traryd har 30%-kampanj på bygghemma.se just nu.

• Gilla
HaspAllan
  • Laddar…
Har nu fått mina fönster från Traryd monterade. Är helt klar nöjd även om jag inte flyttat in än! Enda anmärkningen är konstruktionen med blecken som låser fast fönstret när man vill ha öppet en liten springa. Blåser det så kommer fönstret att stå och "slå" misstänker jag då det är visst spel.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.