Har en ytterdörr vars överdel är halvcirkelrund , dörröppningen är 100 cm. Djupets insida är c:a 15 cm.
D.v.s. dörrstängare typ med en stång får inte plats invändigt. Idealet vore faktiskt fjäderbelastat hjul på insidan och en wire fäst i dörren som följde dörren ut och in och rullade upp sig när man stänger.
Någon som har bra förslag eller tips ??

hsd
det finns dörrstopp/hållare som monteras nertill

Jo förstår vad du menar men har en gjuten belagd stentrappa utanför och höjden till dörrbladet är c:a 7 cm vilket gör att ett standarddörrstopp blir för klent och då man ta till ett vinkelfäste som in sin tur vinklar sig runt kanten på trappan.
Alltihopa blir så vidlyftigt blir inte snyggt helt enkelt. Har en längre tid haft en förkromad kedja som har funkat som dörrstopp men jag är trött på skramlet .

Förstår inte vad du menar, vill du ha en dörrstängare eller dörrstopp eller båda?
Vad vill du uppnå för funktion och varför?
Kan du inte använda en dörrstängare med paralellarm/fäste om det är armlängden som oroar? (men rundningen kan ev vara ett bekymmer)
Hur många grader ska dörren kunna öppnas och hur ser det ut utanför dörren? Öppnar dörren mot en vägg eller ligger inte dörrkarmen i liv med ytterväggen så att dörren får märken och gångjärnen knäcks om dörren öppnas för mycket, kanske är dörren ofta drabbad av kraftiga kastvindar?
Lite bilder säger nog betydligt mer än din beskrivning.

123abc - puhh ....har tagit foto men 'krånglar' när den skall läggas in , för stor, finns ej osv. Struntsamma.
Ja , det är en putsad yttervägg som sticker ut c:a 6 cm ( dörr infälld alltså ) och öppningsvinkeln vill jag ha 90 gr . Som det är nu , dörren flyger upp och dels träffar yttervägg dörrbladets överkant halvvägs i böjen och dels frestar detta nåt ruskigt i gångjärnen främst det översta plus att dörrbladet naturligtvis får en djupt jack i träet = dörren går lite mer varje gång mot väggen.
Paralellarm har jag inte kollat. Har bytt ut altandörren till en ny och då var den monterad med en dörrstängare i överkant med stång som bromsas in men den stången fälls in inv jämns med dörrbladet och det funkar ju inte med denna runda dörren.
Dessutom kan man bara utgå från toppen av böjen på dörren.....väl ?
Fortsätt med förslag.

123abc - förlåt, missade en fråga - jo det är en dörrstopp jag är ute efter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.