5 488 läst ·
9 svar
5k läst
9 svar
Rimligt pris för fönstermontering av 2 st stora fönster och en altandörr...
Medlem
· Östergötland
· 91 inlägg
En liten fundering på vad två stora fönster (183 cm * 153 cm) och en altan dörr kan kosta att montera inkl foder och fönsterbleck.
Har fått en offert, vill bara kolla om den är rimlig...
(jag tycker inte det, summan kan avslöjas senare...
Har fått en offert, vill bara kolla om den är rimlig...
(jag tycker inte det, summan kan avslöjas senare...
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Jag skulle lägga på några tusen på hantverkare1:s förslag.
Det är oftast att det är två hantverkare som gör jobbet ca 14-16 timmar arbetstid summa runt 8000 kr. Är det svårare fasad eller montering högre arbetstid. Det brukar räknas på 4 tim arbetstid för två hantverkare per fönster (fast det brukar räcka med 3 tim) . Dörren lite mer arbetstid. Sedan räknas det även framkörningsavgift och material samt administrationskostnad. Tänk på att kostnaden varierar 50-150 kr i skillnad på hantverkarnas timpris i landet. Jag skulle inte höja på ögonbrynen om det sträckte sig till 11-12000 kr.
Gör du beställningen via mockfjärdsfönster eller liknande så saltas priset på hantverkskostnaden för att du ska kunna dra mer rot och priset på fönstret håller de lite lägre. Det finns en länk på detta forum där en firma tog 20 000 för byte av varmvattenberedare medan en annan tog ca 7500 för arbetskostnaden.
Det är oftast att det är två hantverkare som gör jobbet ca 14-16 timmar arbetstid summa runt 8000 kr. Är det svårare fasad eller montering högre arbetstid. Det brukar räknas på 4 tim arbetstid för två hantverkare per fönster (fast det brukar räcka med 3 tim) . Dörren lite mer arbetstid. Sedan räknas det även framkörningsavgift och material samt administrationskostnad. Tänk på att kostnaden varierar 50-150 kr i skillnad på hantverkarnas timpris i landet. Jag skulle inte höja på ögonbrynen om det sträckte sig till 11-12000 kr.
Gör du beställningen via mockfjärdsfönster eller liknande så saltas priset på hantverkskostnaden för att du ska kunna dra mer rot och priset på fönstret håller de lite lägre. Det finns en länk på detta forum där en firma tog 20 000 för byte av varmvattenberedare medan en annan tog ca 7500 för arbetskostnaden.
Redigerat:
Medlem
· Östergötland
· 91 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Så här ser det ut!
Ingen puts som är i fara.
Logga in
Skapa konto
Men jag lite fundering på om "listen åker på stryk" och det blir om tapetsering över fönstren.
Har fått en "offert" från ett annat företag, lite billigare..., men fortfarande dyrt....
Det känns som ROT-avdraget missbrukas, och det blir dubbelt så dyrt.
14 timmar?? Jag (amatör) bytte själv ett badrumsfönster 10-13 på mindre än två timmar inkl. inklädningen. Då var det tegelfasad som krånglade till det. Jag inser att man bör vara två i detta fall p.g.a. tyngden, men 14 timmar för ett proffs??
Ja normalt tar det ca 1½-2 timmar per fönster. Men är det 2 st så blir det 4 tim arbetstid per fönster. Är det flera fönster så kan de givetvis bli mer effektiva genom att arbeta på varsitt fönster efter att ha hjälpt varandra att sätta upp dem.
TS ville veta vad vi trodde att priset var på offerten och givetvis räknar vi då lite i överkant för han ansåg det inte rimligt. Även proffs vill ha betalt och även deras underentreprenörer som får betalt för mindre timmar.
Hos mig gick den ena och sopa för att slippa stå och hänga när vi var hemma. Den andra sågade till lister och behövde sedan hjälp när de skulle sättas upp. De gjorde ett snyggt arbete som förmodligen kunde ha blivit billigare. Det sista fönstret var leveransskadat och sattes upp av andra hantverkare som gjorde det sämre i passform med lister etc och den ena sa ofta det duger. Undrar om han gör det hemma också.
TS ville veta vad vi trodde att priset var på offerten och givetvis räknar vi då lite i överkant för han ansåg det inte rimligt. Även proffs vill ha betalt och även deras underentreprenörer som får betalt för mindre timmar.
Hos mig gick den ena och sopa för att slippa stå och hänga när vi var hemma. Den andra sågade till lister och behövde sedan hjälp när de skulle sättas upp. De gjorde ett snyggt arbete som förmodligen kunde ha blivit billigare. Det sista fönstret var leveransskadat och sattes upp av andra hantverkare som gjorde det sämre i passform med lister etc och den ena sa ofta det duger. Undrar om han gör det hemma också.
Redigerat:
Gissar att du spenderade minst 2 tim på att bara köpa materialet åxå...olotor skrev:
Skulle säja 1 dag 2 man för att inte lyfta ihäl sej som man oftast nästan gör.
Sen beror de ju på hur omfattande de är me smygar å foder mm...
Men 6.000:- efter rot låter väll vettigt.
Klicka här för att svara