L
Många av våra fönster hemma ser ut så här från insidan. Fogen (eller heter den så) har börjar försvinna och kondens har börjat ta bort färgen i nederkant och på sikt förstör ju detta fönstrena. Min fråga nu är kan man försöka riva bort foten och lägga nytt. I så fall vilket material skall man fylla med?

Är detta anledningen till kondens eller beror detta endast på dålig cirkulation?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Skapa konto

Kondens på insidan tyder på dålig luftcirkulation och säkert att kall luft utifrån komma in via dåliga tätningslister mot glaset. Slipa försiktigt och måla på i karmen, sen börjar isolerrutorna bli till åren och punktering på dessa kommer som ett brev på posten.

Mvh fremax

L
fremax skrev:
Kondens på insidan tyder på dålig luftcirkulation och säkert att kall luft utifrån komma in via dåliga tätningslister mot glaset. Slipa försiktigt och måla på i karmen, sen börjar isolerrutorna bli till åren och punktering på dessa kommer som ett brev på posten.

Mvh fremax
Tack för det. Skall jag försöka ta bort gummit (det svarta) och fylla på med nytt. I så fall med vad?

Du måste ta bort listerna utv. och ta bort isolerglaset för att på ett bra sett ta bort tätningen. Tätningen är av typ "kronlist"(googla), köpes på bauhaus eller billigt hos glasmästaren. Den enkla lösningen är att dra en fog mellan glas och karm för att täta (obs silikon-fritt) dock krävs det träning för att få det snyggt:)

Mvh fremax

L
fremax skrev:
Du måste ta bort listerna utv. och ta bort isolerglaset för att på ett bra sett ta bort tätningen. Tätningen är av typ "kronlist"(googla), köpes på bauhaus eller billigt hos glasmästaren. Den enkla lösningen är att dra en fog mellan glas och karm för att täta (obs silikon-fritt) dock krävs det träning för att få det snyggt:)

Mvh fremax
Nu förstår jag hur du menar. Det fönster jag har på bilden går inte att öppna utan har endat en liten svart list mellan fönster och trä. Denna börja försvinna bort. På de fönster som går att öppna ser det ut så här. Jag vill alltså inte täta där man öppnar utan endast där glaset möter trät. Menar vi samma sak då?

image.jpg
Skapa konto

Yes!
Se även över tätningen mellan bågen och karmen (i öppet läge) kan vara gammal, torra eller övermålade lister som läcker kall luft.
Se även över hur luft från element på ett enkelt sett kan nå glaset utan fönsterbrädor och annat.

Mvh fremax

L
fremax skrev:
Yes!
Se även över tätningen mellan bågen och karmen (i öppet läge) kan vara gammal, torra eller övermålade lister som läcker kall luft.
Se även över hur luft från element på ett enkelt sett kan nå glaset utan fönsterbrädor och annat.

Mvh fremax
Jag kan alltså inte bara gräva ut den tätning som ligger mot glaset och täta med nytt?
Tack för all hjälp jag skall absolut titta över de andra delarna du talade om.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.