Andy78 skrev:
Men vad är "låsolja"?
Låsolja är det du aldrig ska använda, allt som innehåller olja är fel för cylinderlås utan du ska endast använda avsedda "smörjmedel" t.ex assa låsspray, kaba cleaner mm.
Detta har diskuterats i en tidigare tråd.
http://www.byggahus.se/forum/fonster-dorrar/205912-frusna-las.html

fahlis skrev:
Då undrar jag: Hur bär ni er åt för att hindra att tillhållarlåsen kärvar om ni inte smörjer den?
I min lilla mekaniserade värld måste alla rörliga metalldelar som gnider mot varandra smörjas, det må vara urverk, lås eller bilmotorer …
Det sker just genom att inte smörja tillhållarlåset.
Den vanligaste orsaken till kärvande tillhållarlås är att det samlas smuts i låset.
 
Redigerat:
oljor drar till sig smuts.
Tillhållarlåsen vill "dra" åt sig smuts efter som det blir ett drag genom nyckelhållet efter som "hålet" går genom dörren.
Det problemet har man inte i ett cylinderlås.

Grafitpulver går däremot mycket bra att använda.
kan vara lite knepigt att hitta men min lokala låssmed säljer detta.
Lika så konstbutiker http://www.mattonbutiken.se/index/product/id/CREGRA/GRAFITPULVER_CRETA_150ML.html
 
HSP skrev:
oljor drar till sig smuts.
Tillhållarlåsen vill "dra" åt sig smuts efter som det blir ett drag genom nyckelhållet efter som "hålet" går genom dörren.
Det problemet har man inte i ett cylinderlås.
Detta stämmer bra och framförallt om lokalen har ett undertryck eller sitter längs en grovt trafikerad gata.
HSP skrev:
Grafitpulver går däremot mycket bra att använda.
kan vara lite knepigt att hitta men min lokala låssmed säljer detta.
Lika så konstbutiker [länk]
Nej tillhållarlås plockas isär och rengöres eller så bytes tillhållarpaketet ut samt rengörs.
Grafitpulver slutade att användas tidigt 70-tal.
 
123abc skrev:
Detta stämmer bra och framförallt om lokalen har ett undertryck eller sitter längs en grovt trafikerad gata.

Nej tillhållarlås plockas isär och rengöres eller så bytes tillhållarpaketet ut samt rengörs.
Grafitpulver slutade att användas tidigt 70-tal.
Har plockat isär både tillhållarlåset och låset till kassaskåpet och rengjort samt pudrat delarna med grafitpulver, de har fungerat utmärkt i fem år nu. om det sedan är rätt eller fel att använda grafitpulver, det vet jag inte.
det kanske hade fungerat lika bra utan grafitpulver...
men det klibbar inte tillsammans med damm iaf. Konstigt att låssmeden har grafitpulver att sälja om det inte används idag....

Ps. ett tipps: har man inte föståelse för hur lås eller finmekanik fungerar då ska man inte plocka i sär ett lås.
 
HSP: Hur ska man någonsin få sådan förståelse för finmekanikens klurigheter, om man inte får pilla isär ? ;)
 
  • Gilla
JustDoIt och 2 till
  • Laddar…
HasseTeknik skrev:
HSP: Hur ska man någonsin få sådan förståelse för finmekanikens klurigheter, om man inte får pilla isär ? ;)
Helt klart ska man få pilla isär. tänkte bara varna så man inte står utan lås...
Har själv lärt mej hur lås fungerar, genom att ta isär och sätta ihop.
Tycker lås är ganska kul:)
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
HSP skrev:
Konstigt att låssmeden har grafitpulver att sälja om det inte används idag....
Grafitpulver kan användas i vissa äldre lås men dessa lås är få och över 40år gamla.
De flesta som köper grafitpulver hos låssmeden använder det till annat än lås.
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.