Ja.
Om jag utifrån pris kan förvänta att jag köper gråsten - skall jag tro det är rent guld bara för att säljaren säger det?

haavard skrev:
Skånska byggvaror är väl kända för att vara billiga?
Man får vad man betalar för, så jag tycker inte du har lika stor rätt att reklamera som om du hade köpt kvalitetsfönster.
Nej, det resonemanget håller inte. Jag accepterar inte att ratten lossnar under färd, oavsett om jag köper en Skoda eller en BMW. Dessutom är ju det minsta man kan begära att den försålda produkten motsvarar informationen som ges i marknadsföringen, eller hur?
Men om forumet nu skulle upplyst mig om att alla fönstertillverkares produkter ser ut på detta sätt så skulle det ju inte vara ngt att diskutera. Då hade det ju varit "branschstandard" att fönster/dörr inte livar i ovankant.

På bilden från Skånska Byggvaror finns ju en grön linje som ska visa linjeringen. Den finns bara i underkant av glaset, antagligen för att dörrens båge är bredare än fönstrets och alltså helt enkelt inte kan linjera i överkant.

För mig är det varken konstigt eller "billigt" att dörren är kraftigare än fönstret. På till exempel Westcoast Windows, svensktillverkade och knappast billiga, skiljer det 15 mm enligt ritningar på deras hemsida. Jämför http://www.westcoastwindows.se/pdf/fdg.pdf och http://www.westcoastwindows.se/pdf/tsg180.pdf. Det finns fler tillverkare med den egenheten.

Och på TS bild av "spektaklet" syns ju tydligt att dörrens båge är kraftigare. Det går ju inte rent matematiskt att få det att linjera, om man inte accepterar olika höjd på karmarna, och det vore ju värre.

Tack för det Stefan. Då finns det alltså fler tillverkare där det ser likadant ut.
Jag tycker dock att man kunde varit lite tydligare med detta på infosidan.
Jo, visst ser man att bågen är tjockare runtom rutan på dörren, och jag förstår behovet av ökad vridstyvhet i en dörrkonstruktion. Det hade dock inte varit svårt att konstruera dörren så att bågens ovankant hade varit lika tjock som fönstrets båge (det sitter metallförstärkning runt rutan). Då hade det livat både uppe & nere.

PAPA_JOP skrev:
Tack för det Stefan. Då finns det alltså fler tillverkare där det ser likadant ut.
Jag tycker dock att man kunde varit lite tydligare med detta på infosidan.
Jo, visst ser man att bågen är tjockare runtom rutan på dörren, och jag förstår behovet av ökad vridstyvhet i en dörrkonstruktion. Det hade dock inte varit svårt att konstruera dörren så att bågens ovankant hade varit lika tjock som fönstrets båge (det sitter metallförstärkning runt rutan). Då hade det livat både uppe & nere.
Bågen på en dörr behöver inte vara så himla kraftig, det är glaset som styvar upp dörren. En rätt klossad glaskassett gör att dörren inte hänger ner sig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.