Bor i en kåk byggd 1969 med 2-glas fönster med stort renoveringsbehov.
Tyvärr så räcker inte tiden till i sommar och funderar på att renovera dom i vinter.

Tänkte snickra ihop några "blind" fönster enligt nedan och montera dit medans jag renoverar.
Plywood 12mm
Cellplast 20mm
Plywood 12mm

Vad tror ni, kan det fungera när det är -10 utan att det blir svinkallt i rummen?
Om man jämför med ett 2-glas fönster, hur mycket sämre är denna isolering?

Om någon har bättre ideer så tar jag tacksamt emot dem.

Fönstren ska kittas om, målas och jag tänkte även byta det inre glaset mot energiglas.

/Stefan

Hur funkade detta?

Detta motsvarar ett U-värde på ca 1,3 vilket med största sannolikhet är ca 2-3 ggr bättre än bef. taskiga kopplade 2-glasfönster.

Jag håller själv på och ska renovera fönsterna mot källarplan. Någon som vet ungefärliga priser för energiglas? Jag tänkte väl också byta innerglaset, eller byter man båda?

goldfish1977 skrev:
Jag håller själv på och ska renovera fönsterna mot källarplan. Någon som vet ungefärliga priser för energiglas? Jag tänkte väl också byta innerglaset, eller byter man båda?
Är det inget fel på yttre glaset så byter man ju inte detta utan man sätter vanligtvis bara en kassett på insidan med dubbla glas.

Jag byte yttre glaset till energi glas då blev det ny kittat och fint men kommer inte ihåg vad det kostade men var inte så dyrt så jag reagerade.

Vad är skillnaden mellan att byta yttre resp. inre fönstret?

Har för mig att det är lite bättre att byta inre rutan men den var så liten så jag brydde mig inte. fick nån uträkning från pilkinton hur mycket det skulle skilja men minns inte.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.