35 865 läst ·
6 svar
36k läst
6 svar
Ytterdörr, vilken tätningslist och vad?
Nu har vi äntligen givit oss på att renovera ytskiktet på vår entrédörr (den såg för anskrämlig ut tidigare) och då tänkte jag passa på att byta tätningslisten. Den som sitter där nu har någon tidigare ägare satt dit och inte gjort ett toppenjobb direkt.
Första frågan: var ska listen sitta? På dörren eller på karmen? Dörren öppnar utåt.
Andra frågan: hur vet jag vilken list jag ska köpa? Nu sitter där en brun P-list men den är garanterat inte original.
Dörren är troligen originaldörr från när huset byggdes, 1968, och är av märket BOR-dörr.
Första frågan: var ska listen sitta? På dörren eller på karmen? Dörren öppnar utåt.
Andra frågan: hur vet jag vilken list jag ska köpa? Nu sitter där en brun P-list men den är garanterat inte original.
Dörren är troligen originaldörr från när huset byggdes, 1968, och är av märket BOR-dörr.
Produkter som diskuteras: "P-list"
Tätningslist P-profil brun EPDM-gummi Tesa
För springor 2-5 mm
62 kr inkl moms
Läs mer
På gångjärnsidan skall listen sitta på karmen på samma yta som gångjärnen sitter. På övriga sidor skall den sitta på karmens anhåll så att den kläms av dörren, men inte skrapas av när man stänger. På listerna finns det angivet hur stor springa de kan täta. Vilken list du skall välja beror på passformen. Är det god passform med en tunn springa som är lika tunn överallt så är en tunn K-profil bra. Är det en större springa som dessutom inte är jämnbred är P-profil bättre. Även P-profil finns för olika bredder på springa.
Tack för svaret Avemo! 
Så inga lister ska alltså sitta på dörren, utan alla ska sitta på karmen?
Tolkar jag dig rätt om jag säger att listen på gångjärnssidan ska täta mot dörrens gavel så att säga, medan de övriga ska täta mot insidan av dörrens "stora" yta (dörrbladet?)?
Hur vet jag om springan jag har är stor eller liten? Finns det något smart knep att mäta detta? Det är ju lite svårt att få in skjutmåttet när dörren är stängd...
Så inga lister ska alltså sitta på dörren, utan alla ska sitta på karmen?
Tolkar jag dig rätt om jag säger att listen på gångjärnssidan ska täta mot dörrens gavel så att säga, medan de övriga ska täta mot insidan av dörrens "stora" yta (dörrbladet?)?
Hur vet jag om springan jag har är stor eller liten? Finns det något smart knep att mäta detta? Det är ju lite svårt att få in skjutmåttet när dörren är stängd...
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Man kan mäta med t.ex. en borr eller något annat som du sedan kan mäta med skjutmåttet.
Protte
Protte
Precis så menar jag. Listen skall sitta så att dörrens rörelseriktning i möjligaste mån är vinkelrät mot limytan. Annars lossnar den snabbt.Paxman skrev:
Man kan sätta listen på dörren också, men det är fulare och större risk att man sparkar bort den när man passerar oförsiktigt.
Finfint! jag har nu kollat lite närmare och det verkar som att springan är ganska jämn där jag ser den. Då är alltså K-profil att föredra?
Hur är det med listen nere vid tröskeln? Om den sitter på tröskeln har jag en känsla av att man ganska snabbt kommer trampa sönder den och den kommer ju fyllas med grus rätt omgående. Ska den sättas på dörren kanske?
Hur är det med listen nere vid tröskeln? Om den sitter på tröskeln har jag en känsla av att man ganska snabbt kommer trampa sönder den och den kommer ju fyllas med grus rätt omgående. Ska den sättas på dörren kanske?
Klicka här för att svara
