1 430 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
yttrrdörr modulmått
Tänkte byta ut ytterdörren till källarplan på ett hus från 1970. Hade de annan standard då tro?
Mätte själva hålet och de är 88,5x208,5
De närmaste är ju 9x21, men då är väl karmen exakt lika stor som hålet? Blir ju ingen justering direkt på karmen. Måste man ju i princip banka in karmen i hålet?
Den karmen som sitter där nu sitter slimmad mot betongen, ingen springa, inget fogskum eller drev runt karmen.
Mätte själva hålet och de är 88,5x208,5
De närmaste är ju 9x21, men då är väl karmen exakt lika stor som hålet? Blir ju ingen justering direkt på karmen. Måste man ju i princip banka in karmen i hålet?
Den karmen som sitter där nu sitter slimmad mot betongen, ingen springa, inget fogskum eller drev runt karmen.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
modulmåttet är det mått som hålet ska vara. Karmen är alltså aningens mindre så det du mätt är korrekt och troligen är den nya likadan.
Ok, modulmåttet är 88,5x208,5 i mitt hål.
De flesta karmar som är till 9x21 hål verkar vara exakt 88,5x208,5 i karmyttermått precis som mitt modulmått (hål). Då blir de exakt så karmen går in utan något spelrum i så fall
De flesta karmar som är till 9x21 hål verkar vara exakt 88,5x208,5 i karmyttermått precis som mitt modulmått (hål). Då blir de exakt så karmen går in utan något spelrum i så fall
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
jaha läste lite snabbt, tolkade det som att din karm höll måttet du skrev.
Ja då har de väl bara genat lite där och inte gjort hålet enligt modulmått. Du får helt enkelt mäta på den karmen du tänkt dig och se vad de håller för mått och hoppas det går vägen. Är bara hålet fyrkantigt så behövs ju ingen justermån egentligen.
Ja då har de väl bara genat lite där och inte gjort hålet enligt modulmått. Du får helt enkelt mäta på den karmen du tänkt dig och se vad de håller för mått och hoppas det går vägen. Är bara hålet fyrkantigt så behövs ju ingen justermån egentligen.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Kolla om du kan sätta den nya dörren i den befintliga karmen istället. Kanske du får hugga in nytt slutbleck och nya gångjärn. Det är ändå ett mindre jobb än att riva en inmurad karm. Putsskador är besvärliga. Även om du får in en ny karm kan det bli svårt att dreva. Halva fasaden kan rasa.
mvh Findus
mvh Findus
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden