Hej,
Jag köpte en nybyggt hus från NCC för 6 år sedan. Vi hade en garantilängd på 5 år som alltså gick ut förra året. Efter detta har under kort tid nu 3 stycken av mina fönster spruckit.
Jag pratade med NCC om detta redan efter att andra fönstret sprack, men dom hälsade att jag är "on my own" eftersom garantin gått ut. Pratade då med mitt försäkringsbolag If som sa att, visst, vi betalar, men du borde dra detta med NCC ändå, ett fönster skall inte spricka. Och risken är att fler fönster går och då betalar vi inte längre. Han förklarade också det här med 10-årsgarantin, men att efter 5 år så hamnar bevisbördan på mig.
Och nu är det alltså uppe i tre fönster och det känns ju inte längre som att frågan är om det kommer att spricka fler, utan när. Men vad gör jag? Hur kan jag driva detta mot NCC? Finns det ens någon möjlighet för mig att bevisa att ett fönster spruckit av t.ex. sättningar? Hur går jag vidare med detta?
Tacksam för hjälp!
Jag köpte en nybyggt hus från NCC för 6 år sedan. Vi hade en garantilängd på 5 år som alltså gick ut förra året. Efter detta har under kort tid nu 3 stycken av mina fönster spruckit.
Jag pratade med NCC om detta redan efter att andra fönstret sprack, men dom hälsade att jag är "on my own" eftersom garantin gått ut. Pratade då med mitt försäkringsbolag If som sa att, visst, vi betalar, men du borde dra detta med NCC ändå, ett fönster skall inte spricka. Och risken är att fler fönster går och då betalar vi inte längre. Han förklarade också det här med 10-årsgarantin, men att efter 5 år så hamnar bevisbördan på mig.
Och nu är det alltså uppe i tre fönster och det känns ju inte längre som att frågan är om det kommer att spricka fler, utan när. Men vad gör jag? Hur kan jag driva detta mot NCC? Finns det ens någon möjlighet för mig att bevisa att ett fönster spruckit av t.ex. sättningar? Hur går jag vidare med detta?
Tacksam för hjälp!
Ja, jag tror det första du bör göra är att ta reda på varför fönsterna spruckit. Vad är det till att börja med för typ av fönster? Har det gått trögt att öppna dem? Du nämner sättningar, finns det några andra tecken på detta? Vad säger glasmästaren?
Nej, finns inga andra tecken på sättingar. Det har byggts 10 stycken hus på rad och inga andra har några problem med detta. Jag har inte plockat dit någon glasmästare än, skulle precis göra det efter att jag nu fått ok från If, men efter att tredje fönstret sprack så kände jag att jag behöver dra detta med NCC igen och få dom att agera istället för att använda min hemförsäkring. Men jag kanske skall plocka dit en glasmäsre i egen regi för att se om han kan ge mig en fingervisning?
Bild på sprickan? Går sprickan som en blixt med tvära svängar är det oftast värmespricka.
Spricker glaset med flera ganska långa skärvor som går parallellt med varandra är det tryckspricka.
Med vänlig hälsning, fremax
Spricker glaset med flera ganska långa skärvor som går parallellt med varandra är det tryckspricka.
Dottern gjorde ett försök med kameran...fremax skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Inget av fönstrena är öppningsbara. Två är nederdelen i ett tvådelat där det övre går att öppna och ett är ett högt fönster.
Tusan också, det finns alltid någon på detta forum som kan något om precis vadsomhelst.fremax skrev:
http://www.brfkvarnbergsplan.se/?rID=1095
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 532 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 532 inlägg
Bild 2 och 3 skulle alltså kunna vara skadade från fabrik medans bild 1 ser lite mer ut som en spänningsspricka då eller? Spännande det här, trodde inte man kunde avgöra så mkt. beroende på sprickans utseende
Pratade med Elitfönster och där sa man att fabrikationsfel på fönster gör sig påminda betydligt snabbare än så, har fönstret suttit i 6 år så är det inte kvaliteten på fönstret som är felet. Men det vet nog fremax mer om...SueCia skrev:
Toppenbilder!
Första bilden är nog inte en värmspricka , svängarna brukar ändra riktning snävare. Ser ut som att det är är det inre glaset trasig på samtliga rutor? Vid värmesprickor brukar det vara mittenglaset som spricker 8/10gg. Sen så borde glaset i den första bilden vara härdat på insidan då det går lägre ner än 600mm från golv.
Bild 2&3 så kan jag svära en dosa snus på att glaskasetten är skadad i kanten. Samma sprickor har jag stött på tidigare när folk har skruvat persienner och skruvat in i glaset. Märkligt att dessa skador uppkommit förns senare, fins ingen chans att en skruv/spik gått igenom karmen in i glaset från "andra sidan"?
Skadorna borde hemförsäkringen täcka dock så kommer det bli tre separata självrisker .
Första bilden är nog inte en värmspricka , svängarna brukar ändra riktning snävare. Ser ut som att det är är det inre glaset trasig på samtliga rutor? Vid värmesprickor brukar det vara mittenglaset som spricker 8/10gg. Sen så borde glaset i den första bilden vara härdat på insidan då det går lägre ner än 600mm från golv.
Bild 2&3 så kan jag svära en dosa snus på att glaskasetten är skadad i kanten. Samma sprickor har jag stött på tidigare när folk har skruvat persienner och skruvat in i glaset. Märkligt att dessa skador uppkommit förns senare, fins ingen chans att en skruv/spik gått igenom karmen in i glaset från "andra sidan"?
Skadorna borde hemförsäkringen täcka dock så kommer det bli tre separata självrisker .