BBR 19 lagkrav trädde i kraft den 1 Januari 2013
Det nya lagkravet om regler för glassäkerhet i bostäder syftar till att öka personsäkerheten och särskilt stärka skydden vid de utrymmen där barn vistas. Tidigare har BBR endast omfattat nybyggnation av bostäder men gäller nu även vid ändring av bostaden, t.ex. byte av dörrar eller fönster. Detta medför att de standarder på säkerhetsglas som har funnits vid nybyggnation nu även gäller vid dörr och fönsterbyten i befintliga hus.

• Gilla
Nilfons
  • Laddar…
D
thomas33 skrev:
även gäller vid dörr och fönsterbyten i befintliga hus.
Mmm... Men räknas byte av ruta som dörr/fönsterbyte? Jag tycker ju oavsett att det är väl värt den lilla extrakostnaden att ha härdat glas. Det här är ju en sak man gör främst för sin egen skull och inte för att tillfredsställa ett lagkrav. Barn har trots allt dött av sådana här olyckor. Om lagkravet kom 2013 är jag mycket glad att säljaren på/för Elitfönster frågade om jag inte skulle ha härdat glas i dörrarna 2011.

Redigerat av moderator:
Får man flika in ett nytt fall i denna tråd och fråga experterna vad ni tror kan vara orsaken till denna spricka? Det hände idag när solen låg på och med ca -10 grader ute. Fönstret sprack utan någon märkbar anledning (ingen var i närheten). Det är innersta rutan på ett fast 24x16 fönster som installerades för ca 18 månader sedan.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

N
Har där varit någon mörk gardin eller persienner för på insidan ? Är ganska ovanligt att det är något av dom yttre glasen som spricker annars. Det jag skulle kunna gissa på annars är att det blivit någon liten skada på kanten på glaset och nu har huset eller glaset rört sig så mycket att det spruckit. Det ser man om man tar ut glaset.

Vi har inte haft någon gardin av något slag på insidan utan endast markis på utsidan. Vi har heller ingen spricka i tegelfasaden eller källarplanets putsfasad. Vår egna teori är att det fanns en defekt i glaset eller att det blivit en skada där av något någon gång tidigare men har egentligen ingen aning...

N
Har du garanti kvar så är det väl bara att ringa till installatören.

Det är svårt att se på bilden iaf i mobilen som jag har men jag ser inga märken i glaset som tyder på någon åverkan på glaset.

En möjlighet är också att någon av kilarna ligger fel så den inte ger stöd åt alla tre glasen.

En reklamation är inlämnad men i väntan på svar försöker jag själv förstå vad som kan ha hänt...

N
Kan bara gissa på möjliga orsaker. Det går inte att se vad som hänt utan att plocka ut glaset.

Den här typen av sprickor orsakade av temperaturskillnader verkar vara ett signum för Elitfönster. Vi har haft flertalet på jobbet också. Av 700 fönster på vårt nuvarande projekt är det runt 10 som har fått dessa skador.

Aldrig råkat ut för detta....monterat fönster på heltid i 12 år med olika fabrikat. (Ej Elit)

Det är inte ett Elitfönster som gått sönder utan det är från en av deras större konkurrenter. Om jag nu tolkat ägarkonstellationerna i fönsterbranschen rätt?! =)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.