Vi hade inbrott innan jul och tjuvarna bröt sönder hela bågen på ena sidan (fönsterlåset satt kvar helt intakt :eek:). Det pris vi fick från glasmästaren var så skrattretande att jag kommer byta ut fönstret själv. Har tittat på Outline, SP och Elit och priserna skiljer sig ganska rejält. Det jag tittat på är vridfönster 3-glas med alu-utsida och bågpost i mitten. Alternativet är nya vägghängda fönster med hasp (Elit har en serie som heter retro men som känns onödigt dyr) men de känns mindre smidiga och säkra än vridfönster. Det jag dock gillar med de fönster vi har idag är att karm och båge känns ganska nätta. Sett att vissa tycker att Outline är lite grova. Någon som har erfarenhet och tips? Tacksam för svar.

EDIT: Det bör tilläggas att vi kommer byta ut fler fönster eftersom så det är bra om det är en leverantör som funnits i branschen ett tag.

Redigerat:
Betalar inte försäkringsbolaget?

Jo, glaskostnaden (som inte har någon värdeminskning) men själva bågen och karmen är från 1959 och tydligen inte värd något. Ska man på sikt byta ut alla fönster kan det bli rätt kostsamt och min fråga gällde främst erfarenheter av olika märken och tips på vrid- och vägghängda fönster som passar in i tidsepoken. :)

Redigerat:
Underligt men visst...
Jag har erfarenhet av outline och villafönster - båda fungerar bra som fönster sett, hur det är med 50-tal kan jag inte uttala mig om för det kan jag inte.

Ingen?

Elit vision är en serie vridfönster med smalare båge = större glasyta är dock dyrare än Outline som är mycket bra fönster. Sp och Outline är lika i mått på båge och karm så där tycker jag att priset får avgöra om du inte ska ha lösspröjs då SP har en dålig fastsättning av dessa ( om det inte är ändrat nyligen)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.