Hej,

Det är så att vi har flyttat in till en lägenhet där vi vill byta innerdörrar, men problemet är att jag inte vet vad det är för sorts innerdörrar jag ska köpa? Först så misstänkte jag att det var ”gammal standard”-dörr då lägenheten är nångång från 60-talet. Men gångjärnen ser väldigt speciella ut, inte som dem gamla klassiska… Själva måtten verkar stämma med gammal-standard innerdörr iallafall.. Så till min fråga känner nån igen dem här gångjärnen (se bilderna)? Kan jag använda gammal standard dörr till dem här?? Tacksam för svar!

Specialt gångjärn på en vit innerdörr i en lägenhet från 60-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Speciellt gångjärn på innerdörr från 60-talet med HSBs Industri märkning på karmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S
är träkarm går det ju att fälla in gångjärn.

SBH skrev:
är träkarm går det ju att fälla in gångjärn.
Hur menar du? Att jag kan använda dem här (samma) gångjärnen till nya dörrar?

S
toptop skrev:
Hur menar du? Att jag kan använda dem här (samma) gångjärnen till nya dörrar?
fälla in nya gångjärn. den där typen används inte mycket. finns men inte många som använder

Okej tack för svar!!

Vet du möjligtvis vad den här typen av gångjärn (på bilden) heter samt vart man hade kunnat beställa dörrar till just dem här gångjärnen?

• Gilla
Frankrobert
  • Laddar…
Om man hittar en dörr som passar rent storleksmässigt så borde det inte vara så svårt att flytta över gångjärnen till den. Det behövs väl i princip bara ett borrat hål i rätt vinkel på rätt ställe...

S
hade ett kommun arbete där vi använde liknande. kommunen beställde dörrarna utomlands. skall kolla om jag har nåt antecknet

S
useless skrev:
Om man hittar en dörr som passar rent storleksmässigt så borde det inte vara så svårt att flytta över gångjärnen till den. Det behövs väl i princip bara ett borrat hål i rätt vinkel på rätt ställe...
dom är så jäkliga att justera dom där sorten av gångjärn

SBH skrev:
dom är så jäkliga att justera dom där sorten av gångjärn
Jo, man får vara noggrann... Men det bästa är nog att fälla in nya gångjärn av standardmodell. Det verkar inte behövas mycket för att dörren ska hoppa av dom där gångjärnen och ramla på ett barn eller nåt.

S
useless skrev:
Jo, man får vara noggrann... Men det bästa är nog att fälla in nya gångjärn av standardmodell. Det verkar inte behövas mycket för att dörren ska hoppa av dom där gångjärnen och ramla på ett barn eller nåt.
precis. men enkla att hängsla på själv. men billiga var dom

De gångjärnen är HSB industriers egna gångjärn.
Är det även plastbelagda karmar?
Jag hade bytt karm och dörr.

lär nog knappast gå att få dit i en modern dörr som mestadels består av wellpapp heller. Antar att bostaden i övrigt har såna där runda handtag som är vanliga i usa ? Antar att de köpt dörrar och allting där.

S
Stefan1972 skrev:
lär nog knappast gå att få dit i en modern dörr som mestadels består av wellpapp heller. Antar att bostaden i övrigt har såna där runda handtag som är vanliga i usa ? Antar att de köpt dörrar och allting där.
är det standard mått så går e ny dörr in.
dessa gångjärn är även använda i sverige en tid och inte bara på inredning

jo men jag menade gångjärnen in i en annan dörr. Moderna pressade dörrar har väl knappast trä så det går att få in såna där på nåt hållbart sätt ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.