Hej hej

Fönsterjakten går vidare och under tiden som offerterna trillar in försöker jag hitta referenser. I den här tråden efterlyser jag lyckade och mindre lyckade försök att importera fönster. Har Du importerat fönster och har synpunkter på det? Skriv gärna ett par rader som beskriver vem du importerade ifrån och vad resultatet blev! Alla erfarenheter emottages tacksamt!

Hej, vi har köpt alla våra fönster i Polen, och är jättenöjda. Vi har haft -38 i över en veckas tid förra vintern och inget kalldrag, kondens eller isbildning, -inga problem. Dock så är min man från Polen så han visste vart vi skulle vända oss. Han har även byggfirma och har stött på polskimporterade fönster i Sverige som han åtagit sig att montera och ibland har det varit som ett skämt, spröjs som ramlar loss, skeva konstruktioner osv. Så visst finns det jättebra bra kvalite men även dålig så det gäller att kolla lite extra. Hör gärna av dig med hur det går, vi har massor med tips.

• Gilla
Olle44
  • Laddar…
Hej och tack för ditt svar!

Jag har hur många frågor som helst :)
Varifrån köpte ni era fönster?
Modell/profil/glas/beslag etc?

Jag har fått ett flertal offerter av varierande kvalité (långt ifrån alla innehöll det jag specat upp och priserna varierade ganska rejält). Har fastnat för en leverantör som lämnat en referens (byggfirma) och jag har pratat med dem samt tittat på det jobb de gjort (förvisso på håll då det var ett flerfamiljshus och fönsterna var inte på markplan). Det är dock svårt att försöka göra en bedömning av såväl företag som produkter på distans och att göra en studieresa till Polen som småbarnsförälder känns inte så lockande :)

Har du tips så berätta gärna! Min förhoppning är att komma till skott närmaste veckorna, men jag är inte ivrigare än att jag kan försöka kontrollera lite mer!

Hej, ursäkta sent svar jag sitter inte så ofta vid datorn annat än när jag betalar räkningar och snabbkollar mailen, det var en liten firma som inte finns på internet, vi åkte ner över jul och nyår 2009/10(beställde allt före jul och fick dem transporterade hem till farmor i Polen efter nyår). Vi ska snart åka ner igen, då lillkillen vi har är ett år gammal och halva släkten (den polska halvan) skriker om mer besök. :)
Jag ska ta och rota fram fakturan, där borde det finnas tfnnr iaf, annars kan jag gå förbi när vi åker ner igen. Vi ska nog köpa mer fönster till vårat nya bygge oxå, den dag vi har råd. Senast fanns det fönster med Uvärde 0,5. Vi kollar alltid in alla byggmaterial ställen när vi åker:D.
Det finns många små företag som har sina fabriker hemma i garaget och som gör superbra hantverk, fönster, kök, div. snickerier, bilrep osv men att hitta dem är nog svårt om man inte har lokalkännedom och kontakter.
Jag tror dock att fler och fler kommer att ge sig på internet och export men då kanske problemet med kvaliteten dyker upp, skicka iväg fönster med lastbil 200mil, hur många tar sig tillbaka och klagar?Hur avgöra vad som uppstått under transporten?mm.mm

Tack för input!

Jag kommer nog att vända mig till någon lite större leverantör (det står mellan två stycken just nu) då risken med källarföretag som inte syns på nätet är dels att jag inte kan hitta dem men även om det blir problem. Då jag inte har släkt i Polen blir det inte så många studieresor dit :)

Hej

jag sitter i samma båt, har börjat ta in lite offerter, men de jag var mest intresserade av aluplast 4000 har inte svarat på mailen de senaste 2 veckorna vilka leverantörer är står det mellan för dig?

Har valt profilen Veka Alphaline, 3-glas U=0.5 (4-18-4-18-4), Winkhaus ActivPilot Comfort beslag och Hoppe handtag. De tre som är kvar är Szach-Mat (pratar svenska och har gett bra service, fonster@szachmat.gda​.pl), byggmaterial.pl samt vidok.pl.

Prismässigt ligger de relativt nära varandra (dvs runt halva priset jämfört med Sverige). Det skiljer lite på beslag etc i deras ursprungsofferter, men jag kommer skicka en ny förfrågan nu där allt är bestämt i detalj.

• Ledsen
Philipe68
  • Laddar…
Min affär är nu framgångsrikt genomförd och jag tänkte därför avrunda med mina erfarenheter.

Idén om att importera själv förankrades genom att även Myrrdin som bor i krokarna var på jakt efter billiga fönster. Vi hade båda insett att svenska "tillverkare" av PVC-fönster hade en rätt bra timmpenning på att skicka en offertförfrågan vidare till Polen och den marginalen kunde vara värd några timmars jobb.

Ursprungligen skickade vi knappt 20 förfrågningar efter intensivt googlande och fick inom några dagar svar från 8 stycken leverantörer. Handen på hjärtat hade vi nog inte en jävla aning om vad vi ville ha (kund, typexempel 1A...) mer än att om vi nu skulle frångå alla förmaningar, onda ögon etc från traditionsbundna byggsläktingar så skulle det i alla fall vara så rejäla grejer som var ekonomiskt försvarbara. Det var krav 1. Krav 2 var att om vi skulle bli blåsta så skulle vi hålla käft om alltihopa in i döden! :)

Av de som svarade var det knappt hälften som uppfyllde kraven i underlaget. Trots att vi någorlunda noga specificerat beslag, profil etc så frångicks kraven eller så saknades delar av begärda varor i offerten. Vi begärde kompletteringar och justeringar men i slutänden var det bara tre som visade intresse för att leverera det vi ville ha (med någon smärre justering i vissa fall).

På målrakan låg Vidok, Byggmateral och Szach-Mat tätt intill varandra. Prismässigt var det ingen större skillnad. Den sistnämnda var dock väldigt aktiv i sin kommunikation och ställde frågor och kom med tips. Att dialogen därtill fördes på svenska var en stor fördel då min polska inskränker sig till "okna". Det var egentligen detta som fällde avgörandet i kombination med att de hade en referenskund i Sundsvall som kunde lägga ett gott ord för dem. Szach-Mat kunde leverera enligt kravspec, pratade svenska och visade framfötterna så vi fick förtroende för dem.

Sedan följde en period av offerter, korrigering av offerter, korrigering av underlag till offerter och sen nya offerter innan vi alla var överens om vad vi skulle ha. Julia, som vår kontaktperson hette, hade en ängels tålamod och jag tror därtill att hon kunde det här med mersälj för innan jag visste ordet av så hade jag även beställt en garageport :)

Fönsterna hade en leveranstid på <6 veckor och garageporten 7-8 veckor. Vi valde dock att samfrakta allt för att minska fraktkostnaderna så den totala tiden blev i detta fall 7,5 veckor. Vi blev uppringda om vilken dag som fönsterna skulle komma och samma dag som leveransen skulle ske ringde en transportkoordinator upp från speditionsbolaget och meddelade leverastid samt dubbelkollade adressen. Även detta skedde på svenska vilket underlättade en del. Antagligen hade åkeriet sett framför sig en terminal att lossa på, men tji fick de! Efter lite trixande (och förmodat en hel radda med polska svordommar om man läst läpparna på föraren) så hade de lyckats baxa in en 17 meters trailer i villaområdet (som därtill trafikerades av lokalbuss :)

Lossning, besiktning och signering och sen var leveransen fullbordad. Eller borde ha varit i alla fall... Leveransdokumenten innehöll specar på allt från dränneringspluppar till skruv och handtag och handen på hjärtat så räknade jag inte allt småplock innan jag signerade vilket var orutinerat. Det visade sig saknas några handtag samt att balkongdörren fått felaktig bröstning (skulle ha U-värde 0.5 men var gjord i PVC och någon cm tjock bara).

Detta sög och jag insåg att nu är jag rökt. Leveransen är underskriven som godkänd och betalningen genomförd så nu är det lång näsa och gliringar som väntar. Drog i alla fall iväg ett mail till Julia och förklarade att det saknades delar samt att det verkade vara fel på dörren. Fick dock svar med vändande post att det var synd att jag skrivit under men att de skulle kolla upp det. Ett par timmar senare kom ett mail med att nya handtag samt en ny bröstning skulle skickas och debiteras kontot "good will". Det tackar vi för!

Sammanfattningsvis har det varit en lärorik resa och allt förlöpte väl. Kontakten med säljaren fungerade mycket bra och jag kan varmt rekommendera dem. Nu återstår bara den lilla detaljen att lära sig montera fönster :)

Vad skönt att det löste sig. Tummen upp för rapporteringen :)

Oxå köpt från sazhen... måste instämma i ett bra bemötande från Julia. Kan varmt rekommendera dem.

Det man skriver under på är väl om det är skadat och antal kolli, inte om det är fel produkt levererat?

Det var precis min tanke med. Hel kartong med gott och blandat, inga synliga skador. Check!

Å andra sidan stod det antalet skruv, handtag, barnsäkringar etc specat på leveransdokumentet som föraren ville att jag skulle signera så utifrån det borde jag ha räknat. Hade säkert kunnat lära mig några nya polska fraser även då... 208... 209... 210 skruv, alla! 1 täckplutt, 2 täckpluppar... :)

Efter att läst denna tråd och haft mailkontakt med blakkdukk, så bestämde jag mig för att beställa från samma leverantör.
Allt har fungerat bra och nu sitter fönstren på plats:D

Vilka fönster beställde ni och varför just den typen (såg att de hade lite olika modeller). Har ni några bilder på dem?

Ja denna firma verkar ju fantastisk? Ingen som har något neg gällande szach-mat? Ni som beställt är det "svensk kvalité" ursäkta mitt något generaliserande uttryck. Hoppas ni förstår vad jag menar, jag känner att jag har lite svårt med polska produkter ( vet ej varför) så skulle jag en mycket petig Svensson bli nöjd? Sedan undrar jag hur ni som beställt löst detta med utseendet på fönstren, har ni köpt grisen i säcken eller har ni fått en " katalog" av företaget vid kontakt?

Kromo skrev:
Ja denna firma verkar ju fantastisk? Ingen som har något neg gällande szach-mat? Ni som beställt är det "svensk kvalité" ursäkta mitt något generaliserande uttryck. Hoppas ni förstår vad jag menar, jag känner att jag har lite svårt med polska produkter ( vet ej varför) så skulle jag en mycket petig Svensson bli nöjd? Sedan undrar jag hur ni som beställt löst detta med utseendet på fönstren, har ni köpt grisen i säcken eller har ni fått en " katalog" av företaget vid kontakt?
Jag anser att det är "svensk kvalitet" på de fönstren jag köpte.
Nackdelen är att det kommer bli svårt/bökigt/dyrt att reklamera enstaka fönster om det skulle behövas. Jag har tagit det i beaktande, men inte funderat vidare på det.
För mig var det "grisen i säcken" som gällde angående utseende.
Jag hade lite andra prioriteringar varav de två högsta var:
-specialmått
-leverans inom 3 veckor

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.