Medlem
· Västra Götaland
· 1 709 inlägg
Sex eller åtta man bör ni vara. Hyr riktiga sugkoppar, tre per sida, som ger tre + tre man var sitt riktigt bra handtag att lyfta i. Komplettera med en fönstervagn (det finns sådana) så kan lite av tyngden tas upp av vagnen/hjulen. Då blir det mer frågan om att balansera och skjuta fönstret framåt, och riktigt lyft behövs bara när marken är ojämn.
LYCKA TILL!
LYCKA TILL!
Det handlar inte bara om tyngden, om glaskassetterna inte är glasade så ska de även glasas i partierna och då är det lätt att härdat glas "exploderar" om man är ovan.
Visst går det med rätt utrustning och bra sughävert (sugkoppar) om det inte kommer med en lastbil med specialkran och vakuumlyftare som kan sätta dom på plats direkt.
Annars hyr en sådan fönsterrobot som @Isakare tipsar om eller betala några som jobbar med tunga lyft, som ovan avråder jag från att glasa så stort och tungt och om ni gör det glöm inte ögonskydd samt täckande klädsel ifall glaset "exploderar".
Visst går det med rätt utrustning och bra sughävert (sugkoppar) om det inte kommer med en lastbil med specialkran och vakuumlyftare som kan sätta dom på plats direkt.
Annars hyr en sådan fönsterrobot som @Isakare tipsar om eller betala några som jobbar med tunga lyft, som ovan avråder jag från att glasa så stort och tungt och om ni gör det glöm inte ögonskydd samt täckande klädsel ifall glaset "exploderar".
Produkter som diskuteras: "ögonskydd"
Skyddsglasögon
Skyddsglasögon är ett oumbärligt tillbehör för att skydda dina ögon från potentiella skador orsakade av skräp, damm, kemikalier eller intensivt ljus under arbete. Vårt sortiment av skyddsglasögon erbjuder högkvalitativa produkter som
Läs mer
Vi flyttade stora glaspartier, har för mig att det vägde 225 kg på sex personer.
Det var till ett sommarställe som låg uppför en lång och ganska brant backe.
Vi skapade provisoriska lyft Sling av spännband, och stod 3 Pers på varje sida. Det var inte lätt men det gick sakta och fint, tror vi vilade kanske var 10 M.
Det var till ett sommarställe som låg uppför en lång och ganska brant backe.
Vi skapade provisoriska lyft Sling av spännband, och stod 3 Pers på varje sida. Det var inte lätt men det gick sakta och fint, tror vi vilade kanske var 10 M.
Jag vet inte riktigt vad som menas med ”glasade”
Det är ett schuco parti med 6/15/6/15/6.
Två glasmästare ska sköta monteringen men jag är ombedd att vara där tillsammans med en person till. De hävdar att vi (4 pers) bär in partiet in i huset.
Det är ett schuco parti med 6/15/6/15/6.
Två glasmästare ska sköta monteringen men jag är ombedd att vara där tillsammans med en person till. De hävdar att vi (4 pers) bär in partiet in i huset.
Glasade så sitter glaset i partiet annars levereras glaset separat.
Om glaset sitter i partiet så är det betydligt lättare att hantera och mindre risk för skador på materiel eller person.
Ibland kommer partier glasade ibland levereras glas separat.
Om glaset sitter i partiet så är det betydligt lättare att hantera och mindre risk för skador på materiel eller person.
Ibland kommer partier glasade ibland levereras glas separat.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden