1 500 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Fönsterparti till vinterbonat gäststuga/extra rum
Ska bygga en murad friggebod med helglasat åt väster och 66% glas åt söder. Vill att friggeboden ska kunna användas även vintertid utan att det går åt en massa extra energi så att elkostnaden på sikt blir högre än det vi ämnar att annars spendera på bra byggmaterial.
Var nyss och tittade på glasparti från Skånska Byggvaror vars u-värde ligger på 1,8 fönster med karm (Vinter Izo). Det var deras bästa fönsterpartier. Tyckte det verkade vara för dåligt u-värde för det jag tänker mig (vill hålla minst 16 grader, kommer ha golvvärme, bor i Helsingborg). Själva glaset har ett u-värde på 1,1 dock förstod varför totala u-värdet var 1,8 då man kunde rycka glaspartiets ovankant fram och tillbaka.
Mina frågor är: Är det lönt att spendera extra pengar på skjutpartier som har bättre totalt u-värde? (Vet inte än vad jag tänker mura med så även det tar jag gärna emot förslag på. Har hört om ytong och läst på om isoblock, de är så tjocka dock). Var hittar man isf skjutpartier från andra företag? Verkar vara tunt med företag som har partier på display i Hbg. Ska man ringa hem försäljare? Vågar man köpa skjutpartier från tex Polen? Vet att det är lag på laminerat glas och hur vet man att det verkligen är det om man köper från företag utomlands?
Släng gärna åt mig all info ni orkar dela med er av.
Tack på förhand!
Var nyss och tittade på glasparti från Skånska Byggvaror vars u-värde ligger på 1,8 fönster med karm (Vinter Izo). Det var deras bästa fönsterpartier. Tyckte det verkade vara för dåligt u-värde för det jag tänker mig (vill hålla minst 16 grader, kommer ha golvvärme, bor i Helsingborg). Själva glaset har ett u-värde på 1,1 dock förstod varför totala u-värdet var 1,8 då man kunde rycka glaspartiets ovankant fram och tillbaka.
Mina frågor är: Är det lönt att spendera extra pengar på skjutpartier som har bättre totalt u-värde? (Vet inte än vad jag tänker mura med så även det tar jag gärna emot förslag på. Har hört om ytong och läst på om isoblock, de är så tjocka dock). Var hittar man isf skjutpartier från andra företag? Verkar vara tunt med företag som har partier på display i Hbg. Ska man ringa hem försäljare? Vågar man köpa skjutpartier från tex Polen? Vet att det är lag på laminerat glas och hur vet man att det verkligen är det om man köper från företag utomlands?
Släng gärna åt mig all info ni orkar dela med er av.
Tack på förhand!
Det verkar vara fasadpartier du är ute efter. Inte vinterträdgårdspartier. Tanken med vinterträdgård är att hålla 12-16 + vintertid och förvara ex växter där.
Fasadpartier är dock dubbelt så dyra som vinterträdgårdspartier.
Fasadpartier är dock dubbelt så dyra som vinterträdgårdspartier.
Klicka här för att svara