AXS
Håller på med bygge av ett hus på hjul, även kallat tiny house.

Ska vara ett sommarboende utan tjock isolering. Inte ett snikbygge, men vi vill inte lägga allt för mycket pengar.

Vi har tänkt oss 3 fasta fönster i varierande storlekar, från 5x5 till 18x20. Ett öppningsbart 6x8. Och så en dörr med helglas, kanske dubbeldörr.

Träkarm och 2-glas om möjligt. Vill hålla ner vikt och pris.

Men var ska jag kolla? Vilken leverantör är vettig?
Har kollat på https://www.hemfint.se/fasta-fonster för att de har ganska bra sida.

Här är grunden till huset.
Ramverk till hus på hjul bland rasmassor och isolering på en gräsbevuxen mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fönster från husvagn/husbil och PVC eller glasfiber skulle jag kolla på om du vill ha ner vikten

AXS
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Fönster från husvagn/husbil och PVC eller glasfiber skulle jag kolla på om du vill ha ner vikten
Så viktigt är det inte med vikten. Tycker PVC och glasfiber känns lite sämre än trä, speciellt öppningsbara.

Fönster till husvagn är betydligt mindre än vi söker.

Det finns i olika storlek, större på villavagnar men oftast PVC där

• Gilla
AXS
  • Laddar…
AXS
Vi kommer välja fönster från sparfönster. Kanske inte högsta kvalitet men bra nog till vår vagn.
De är de enda som kan leverera i tid.

Är det någon som sett deras fönster i andra färger? Det lutar åt antracit eller svarta, men skulle vilja se någon bild först.

Det blir följande:
200x160cm fast på galveln.
80-90x205cm dörr med helglas.
80-90x125cm fast bredvid dörr.
80-90x110 öppningsbart. Ett i "köket" rakt framför dörren och ett i sovdelen.

AXS
Nu beställer vi fönster.

Kommer beställa från sparfönster, lite modifierat från ovan.
Se bifogad länk för spec.

Undrar varför ni inte köper begagnat från Blocket?
Det dräller av fönster där till inget pris alls. Har man inga krav på att det ska vara ex.vis. antika glas eller genomgående spröjs så brukar det finnas ett överflöd att välja mellan.

AXS
T tompaah7503 skrev:
Undrar varför ni inte köper begagnat från Blocket?
Det dräller av fönster där till inget pris alls. Har man inga krav på att det ska vara ex.vis. antika glas eller genomgående spröjs så brukar det finnas ett överflöd att välja mellan.
  1. Ville ha stort fast fönster och helglasdörr i annan färg än vitt. Då var resten ganska billigt.
  2. Bra att konsumera i Corona-tider. Bättre hos fönstertillverkare än i våra fickor.
  3. Tiden, det här gick på några kvällar jobb i soffan och 30min att ta emot dom. Att åka till flera olika på blocket tar massor med tid som vi inte har.
  4. Ska bygga vagnen snabbt, så vill ha exakt kaplista så tidigt som möjligt, inte behöva anpassa för vad vi hittar.
  5. Gillar inte att måla, gamla fönster behöver oftast målas.
Dock ska toan få en gammal dörr. Finns en i lagården som vi tror bryter av fint.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.