Vi har nyligen bytt altandörr på vår stuga till en dörr som bara har handtag på insidan. Pga blåst och insekter vill vi gärna ha dörren stängd till stugan. Det innebär att även om vi låter dörren vara ”olåst” är det besvärligt att ta sig in eftersom det inte finns något att ta fast i, och vi skulle vilja sätta fast ett draghandtag på utsidan (exv ett sånt här: https://www.stgeorge.se/draghandtag...00RmjeQKnIn6Pcp1-ShLEnb0TTxxaCpRoCuxEQAvD_BwE).
Men ramen är i aluminium och vi funderar dels på hur man då borrar och fäster handtaget, och dels om det kan förstöra ramen på sikt genom att vi drar i den? Hur skulle ni ha gjort?
Men ramen är i aluminium och vi funderar dels på hur man då borrar och fäster handtaget, och dels om det kan förstöra ramen på sikt genom att vi drar i den? Hur skulle ni ha gjort?
Det finns lite olika sätt aluminiumet sitter fast, om det sitter bra så kan man popnita fast den.
Annars kan man skruva fast den så drar den även i trät men spänn inte åt den för hårt bara, jag föredrar att skruva.
Jag minns inte riktigt om de handtagen har samma hålbild som insidans handtag om så är fallet borde det vara möjligt med genomgående skruv, kontrollerade hålbilden och den stämmer inte för genomgående skruv.
Personligen hade jag lossat handtaget på insidan och kontrollerat att det sitter en låsbar spanjolett vilket det troligtvis gör sedan hade jag satt en låscylinder på insidan och handtag på både in och utsida.
Annars kan man skruva fast den så drar den även i trät men spänn inte åt den för hårt bara, jag föredrar att skruva.
Jag minns inte riktigt om de handtagen har samma hålbild som insidans handtag om så är fallet borde det vara möjligt med genomgående skruv, kontrollerade hålbilden och den stämmer inte för genomgående skruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Personligen hade jag lossat handtaget på insidan och kontrollerat att det sitter en låsbar spanjolett vilket det troligtvis gör sedan hade jag satt en låscylinder på insidan och handtag på både in och utsida.
Redigerat:
Klicka här för att svara