Hej!
Har planer på att byta ut låset i entrédörren då det har börjat att kärva, av och till svårt att låsa upp då det 'hakar' upp sig när man försöker vrida om nyckeln.
Som det är just nu så sitter det låshus ASSA 8765 och slutbleck ASSA 351131 (står inte 1887 eller dylikt på själva slutblecket).
Hittar i en PDF med cirka-prislista (2017) från ASSA där numret finns med, men där benämns det under slutbleck "1890, kappa 351131".

Planen är att köpa en låssats ASSA Abloy Entré K1 D12 där slutbleck 1487-2 ingår.

Till frågan, vilket slutbleck ska jag ha?

Glad midsommar!
/Victor

K kuggbert skrev:
Hej!
Har planer på att byta ut låset i entrédörren då det har börjat att kärva, av och till svårt att låsa upp då det 'hakar' upp sig när man försöker vrida om nyckeln.
Som det är just nu så sitter det låshus ASSA 8765 och slutbleck ASSA 351131 (står inte 1887 eller dylikt på själva slutblecket).
Hittar i en PDF med cirka-prislista (2017) från ASSA där numret finns med, men där benämns det under slutbleck "1890, kappa 351131".

Planen är att köpa en låssats ASSA Abloy Entré K1 D12 där slutbleck 1487-2 ingår.

Till frågan, vilket slutbleck ska jag ha?

Glad midsommar!
/Victor
Det är ett slutbleck som en del dörrtillverkare tidigare specialbeställde.
Det enklaste är att du mäter plösmåttet sedan jämför du det mot B-mått i denna bilden.

1 123abc skrev:
Det är ett slutbleck som en del dörrtillverkare tidigare specialbeställde.
Det enklaste är att du mäter plösmåttet sedan jämför du det mot B-mått i denna bilden.
[bild]
Tack för svar!
Plösmåttet är ngt lite över 6 mm (kan vara färgrester som sitter lite trots idogt skrapande).
Torde således motsvara 1487-9?, där stöter jag på patrull omgående då själva blecket bara är 200 mm i E-måttet.

• Närbild av ett dörrbleck med skruvar och slitage, monterat på vitmålad dörrkarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har mätt plösmåttet fel, det mätes från urtaget i slutblecket till framkanten av stolpen.
Mitt ögonmått säger att det motsvarar -2 (16,5mm) men mät så du vet att det är rätt mått.
Sliten dörrkarm med ett låsbleck och märkning för plösmåttsmätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1 123abc skrev:
Du har mätt plösmåttet fel, det mätes från urtaget i slutblecket till framkanten av stolpen.
Mitt ögonmått säger att det motsvarar -2 (16,5mm) men mät så du vet att det är rätt mått.
[bild]
Det inser jag nu, tack för du uppmärksammade det. Ditt ögonmått stämmer utmärkt då skjutmåttet visade samma.
Tack för hjälpen, då ska det inte vara några problem!

Redigerat:
  • Gilla
123abc
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.