Jag har ett fönsterparti från 1966 som går från golv och upp. Glaset börjar en bit upp och under är det en utfyllnad, spegel, i ett material som jag undrar vad det är. Det klingar metalliskt när jag knackar på det, är grått till färgen och inte magnetiskt. Min misstanke är eternit eller aluminium. Någon som vet vad som förekommit i dessa konstruktioner?

Jag ska måla om och vill inte slipa spegeln om det är eternit. Därav frågan.

• Ett gammalt fönsterparti med vitmålad utfyllnad under glaset och en spegling av växter, med en person i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror det blivit ett stavfel i rubriken. :) Eller vill du verkligen öppna den maskburken här? :rofl:
;)

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig i frågan. :cry:

• Gilla
  • Haha
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
Jo, autokorrekt var framme utan att jag märkte det. Kan tyvärr inte redigera rubriken.

Har väl förekommit både och genom tiderna men utseendet och årtalet antyder eternit.

Om du tar en kniv och repar lite i det borde du snabbt se om det är aluminium åtminstone.

För övrigt en av roligare autocorrect :D

Fotografen Fotografen skrev:
Har väl förekommit både och genom tiderna men utseendet och årtalet antyder eternit.
Bilden är nog inte helt rättvisande. Det är alltså sprucken fönsterfärg som man ser till största delen. Själva skivan är slätare i ytan ("metallslät") än den eternit jag stött på, men det kanske finns olika kvaliteter?

mexitegel mexitegel skrev:
Om du tar en kniv och repar lite i det borde du snabbt se om det är aluminium åtminstone.

För övrigt en av roligare autocorrect :D
Repade med kniv nu. Det är inte aluminium. Mycket hårdare. Känns inte metalliskt, så troligen är det en eternitskiva.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.