Hej, jag försöker byta låskolv men får inte till det. Låskistan är en assa 8765 och nya låskolven en hard head. Men inne i dörren blir det liksom hane mot hane, det "krysset" som jag tycker ska finnas inne i dörren finns inte där utan det ser annorlunda ut.
Några tips?
//tina
Några tips?
//tina
Produkter som diskuteras: "assa 8765"
Låshus 8765 universal Assa
Justerbar sym/osym, höger/vänster
1 439 kr inkl moms
Läs mer
Allvetare
· Västra Götalands
· 850 inlägg
Lägg upp bilder så får du garanterat många bra svar.
Nu funkar den! Springer genast ner och skruvar isär källardörren!1 123abc skrev:
Tack för hjälpen!
Menar du förresten att jag borde byta ut hela låskistan till en säkrare modell?
Säkerheten är den samma däremot så är det lite bakvänt med medbringaren.Tilj75 skrev:
När det sitter detta lås så vet jag även att det suttit i dörren i närmare 40 år.
Nej jag anser inte att du behöver byta om låshuset fungerar.
Jag kom just fram till att det är lyx att ha två fungerande dörrar... Källardörren är låst nu, med rätt nyckel men går inte att låsa upp om man inte använder extremt våld... måste nog köpa ny låskista dit när ekonomin tillåter 
123abc, tack för hjälpen!
123abc, tack för hjälpen!
Allvetare
· Västra Götalands
· 850 inlägg
Oj vad snabbt det gick att få bra svar, underbart forum detta! 
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Som relativt gammal i branschen blev jag helt ställd... har aldrig sett en sådan 8765. Man lär sig ngt nytt vareviga dag.1 123abc skrev:
Jag ser dom rätt ofta fortfarande ibland nån gång i månaden ibland varannan månad när jag jobbar på fältet.norrbottenssnickaren skrev:
Finns det hus från tidigt 80-tal så förekommer dessa, regelkolven ser lite annorlunda ut med på dessa lås vill jag minnas.
Nu slipper du bli förvånad när du springer på denna varianten, jag har varit med så länge att jag sett det mesta men ibland blir även jag förvånad.
Redigerat: