Hej, jag försöker byta låskolv men får inte till det. Låskistan är en assa 8765 och nya låskolven en hard head. Men inne i dörren blir det liksom hane mot hane, det "krysset" som jag tycker ska finnas inne i dörren finns inte där utan det ser annorlunda ut.
Några tips?
//tina

Lägg upp bilder så får du garanterat många bra svar.

Om det är en väldigt gammal 8765 så kan det sitta som en fast medbringare på cylinderroddaren och då får man ta bort medbringaren som sitter på cylindern.

Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Lägg upp bilder så får du garanterat många bra svar.
tack, har precis skruvat isär det igen, ska fota nu :)

• Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Så här ser läslustan ut utifrån

• Gammalt eluttag inbäddat i trävägg, med synlig skruv och tre hål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla oanvända eluttaget utan lock i en trävägg, med synliga ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta en skruvmejsel och bänd bort medbringaren på låscylinder sedan monterar du som vanligt.
Jag brukar rekommendera kunder att byta låshus när det är denna modellen.

1 123abc skrev:
Ta en skruvmejsel och bänd bort medbringaren på låscylinder sedan monterar du som vanligt.
Jag brukar rekommendera kunder att byta låshus när det är denna modellen.
Jag fick bort den! Tordes inte ta i först men nu så passar de ihop!

Det krävs inte mycket för att den ska släppa.
Det är alltid bra att fråga när man är osäker, men du såg säkert att den gamla låscylindern saknade medbringare.

1 123abc skrev:
Det krävs inte mycket för att den ska släppa.
Det är alltid bra att fråga när man är osäker, men du såg säkert att den gamla låscylindern saknade medbringare.
Nu funkar den! Springer genast ner och skruvar isär källardörren!
Tack för hjälpen!

Menar du förresten att jag borde byta ut hela låskistan till en säkrare modell?

Tilj75 Tilj75 skrev:
Menar du förresten att jag borde byta ut hela låskistan till en säkrare modell?
Säkerheten är den samma däremot så är det lite bakvänt med medbringaren.
När det sitter detta lås så vet jag även att det suttit i dörren i närmare 40 år.
Nej jag anser inte att du behöver byta om låshuset fungerar.

Jag kom just fram till att det är lyx att ha två fungerande dörrar... Källardörren är låst nu, med rätt nyckel men går inte att låsa upp om man inte använder extremt våld... måste nog köpa ny låskista dit när ekonomin tillåter :rofl:

123abc, tack för hjälpen!

Oj vad snabbt det gick att få bra svar, underbart forum detta! :)

Jaa, så tacksam för snabb hjälp :D

1 123abc skrev:
Säkerheten är den samma däremot så är det lite bakvänt med medbringaren.
När det sitter detta lås så vet jag även att det suttit i dörren i närmare 40 år.
Nej jag anser inte att du behöver byta om låshuset fungerar.
Som relativt gammal i branschen blev jag helt ställd... har aldrig sett en sådan 8765. Man lär sig ngt nytt vareviga dag. :)

norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Som relativt gammal i branschen blev jag helt ställd... har aldrig sett en sådan 8765. Man lär sig ngt nytt vareviga dag. :)
Jag ser dom rätt ofta fortfarande ibland nån gång i månaden ibland varannan månad när jag jobbar på fältet.
Finns det hus från tidigt 80-tal så förekommer dessa, regelkolven ser lite annorlunda ut med på dessa lås vill jag minnas.
Nu slipper du bli förvånad när du springer på denna varianten, jag har varit med så länge att jag sett det mesta men ibland blir även jag förvånad.

Redigerat:
  • Gilla
Jonas66190
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.