Hej!

Tänkte byta lås på vår entrédörr till Yale Doorman från nuvarande Dorma cylinderlås. Men upptäcker att mina kunskaper kring plomberade torx-skruvar är begränsad.

Låssmeden som satt i låset, huset är från 2012, har pluggat i sådana plomberingar som syns på bilden jag bifogat. Nu är bara frågan hur ska jag få ut skruvarna??

Ska man borra bort mässingen försiktigt eller hur ska man göra?

• cylinderskruv_1200x1200.jpg_-_scanbalt_image_slider_product_image_slider_zoom.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du borrar bort pluggarna.
Om du köpt ett komplett paket så följer det med ett verktyg för att montera skruven där röret kan användas som styrning för att borra bort pluggarna.
Om du inte har det så går det bra att borra ändå, jag borrar oftast på "frihand".

123abc skrev:
Du borrar bort pluggarna.
Om du köpt ett komplett paket så följer det med ett verktyg för att montera skruven där röret kan användas som styrning för att borra bort pluggarna.
Om du inte har det så går det bra att borra ändå, jag borrar oftast på "frihand".
Låset medföljde husköpet och det verkar inte finnas något kvar i form av delar till det. Ska man köra så stor borr att man precis går runt inne i torx:en eller variant mindre?

Meningen är att du inte ska skada t20 torxspåret så 2,5-3mm borr blir lagom.

M Mattias Grenhall skrev:
Låset medföljde husköpet och det verkar inte finnas något kvar i form av delar till det. Ska man köra så stor borr att man precis går runt inne i torx:en eller variant mindre?
Gick det bra att borra sönder plomberingen? Har samma problem just nu här hemma..

Fredrik Eriksson 1976 Fredrik Eriksson 1976 skrev:
Gick det bra att borra sönder plomberingen? Har samma problem just nu här hemma..
Har du kvar monteringsverktyget? Ett rör med en pinne i?
Om du har kvar det så kan du dra ur pinnen och använda röret som styrning när du borrar.
Om röret är för långt så såga av lite så borren räcker igenom.
Annars så ta ett drivdorn större insex/torxbits eller vad du har som är platt och lägg det emot kulan och slå till med en hammare så kulan blir lite platt så är det lättare att få styrning med borren.
Pluggarna är rätt mjuka så med en vass borr så går det väldigt fort att borra ur dom.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.