4 134 läst ·
19 svar
4k läst
19 svar
Nyckel fast i terassdörr efter flytt av cylinder
Ja jag borde nog ha dornat ett märke till borren, då det var svårt få den i mitt. Men förstår fortfarande inte hur skruvutdragaren fungerar....eller är tänkt att fungera....jag kan borra loss huvudet men då det redan fanns rester av en gammal skruv i ena hålet börjar det bli trångt om jag inte får ut den...1 123abc skrev:Om du inte kan få bort resten av skruven så knacka in den och förborra sedan så kan du nog dra in en ny skruv.
Oftast lyckas skruvarna hitta något att dra i.
Det enda som kan bli problem om skruvarna sitter kvar är den dagen spanjoletten lägger av och måste bytas ut då kommer resterna av de gamla skruvarna vara i vägen.
Om det skulle inträffa så får man lösa det då och om man då skulle råka göra att hålet vandrat neråt så använder man då Underläggsbricka 841S.
[länk]
Det jag vill ha sagt är att det inte är så farligt att göra lite "fel" då det ofta går att åtgärda.
När du borrar en skruv så bör man vara noggrann med att borra exakt i centrum nu får du lite knepigare att borra men det går fortfarande att uppnå önskar resultat.
Som med alla sådana problem så går det ju alltid att borra ur ett hål ordentligt, och sedan det limma och slå i en träplugg. I den kan du sedan förborra ett hål i rätt storlek. Detta klarar du fint!S sepani skrev:Ja jag borde nog ha dornat ett märke till borren, då det var svårt få den i mitt. Men förstår fortfarande inte hur skruvutdragaren fungerar....eller är tänkt att fungera....jag kan borra loss huvudet men då det redan fanns rester av en gammal skruv i ena hålet börjar det bli trångt om jag inte får ut den...
Produkter som diskuteras: "träplugg"
Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
För det undre hålet kan man använda handtagsfäste 806 som sitter i spanjoletten om man inte har något att fästa i efter att man borrat ur den men limmade träplugg blir säkert bra de med då det inte ser ut att vara en kopplad dörr.J Jocke Best skrev:
Rampamuff kan även användas om man inte har något att skruva i men då krävs metriska skruv.
Det finns inget lite färg inte kan lösa i värsta fall om allt går åt .......
Det är inget att fundera över längre nu är det som det är.S sepani skrev:Ja jag borde nog ha dornat ett märke till borren, då det var svårt få den i mitt. Men förstår fortfarande inte hur skruvutdragaren fungerar....eller är tänkt att fungera....jag kan borra loss huvudet men då det redan fanns rester av en gammal skruv i ena hålet börjar det bli trångt om jag inte får ut den...
Det finns lite olika skruvutdragare (själv använder jag dom inte) men dom är i regel ansedda för grövre skruv där man kan borra ett hål igenom "hela" skruvens längd för att sedan använda skruvutdragare, dom är inte till för denna sortens skruvar.
Det kan inte vara mycket som håller kvar skruvskallen efter din borrning, testa att "driva runt" den med en skruvmejsel eller drivdorn så gissar jag att skruvskallen lossnar/brister, annars får du borra bort skruvskallen.
Jag såg ett alldeles lysande alternativ till att få ut en "förstörd" skruv. Problemet är att komma åt, men om man kan göra en skåra i huvudet så kan man såklart enkelt vrida ut den. Synd att mitt borrhål är runt...annars kunde jag dragit runt en mejsel i det när nu inte skruvutdragaren vill fästa....
Jag tror den skruven kommer brista om du försöker skruva ut den men då lyckas du få loss det låsbara handtaget.S sepani skrev:Jag såg ett alldeles lysande alternativ till att få ut en "förstörd" skruv. Problemet är att komma åt, men om man kan göra en skåra i huvudet så kan man såklart enkelt vrida ut den. Synd att mitt borrhål är runt...annars kunde jag dragit runt en mejsel i det när nu inte skruvutdragaren vill fästa....
Det är svårt att göra spår i en skruvskalle som ligger försänkt i handtaget, då förstör du handtaget och men kan kapa loss det eller göra spår i skruvarna.
Enklast utan spec0ial bits är att driva runt skruvarna men det går trögt i trä utan förborrning och då finns alternativet att borra bort skallen.
Vi låssmeder har dyra specialverktyg för dessa skruvar men jag driver ofta ur dom med en spårmejsel då jag inte orkar gå ut i bilen och hämta verktyget, använder det endast om jag tog med mig det in.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden